Jeg tror på dialog om kystsikring - ikke på retssager

Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:05

Af Bjarne Laustsen, folketingsmedlem (S), Drosselvænget 2, 9530 Støvring, Bjarne.Laustsen@ft.dk

KYSTSIKRING: Min gode ven Poul Jakobsen er god til at fortælle rigtige røverhistorier, og det er også rigtig godt, at Børge Krogh, Hans Jørgen Pedersen og Bjarne Simonsen også i samme udgave af NORDJYSKE (12.11.) kommer med kommentarer omkring kystsikring.

Hvis nu Poul Jakobsen var blevet direktør for Kystdirektoratet - som han vist nok engang var blevet udset til - ville vi nok have kunnet gå tørskoet hele vejen til England.

Der er ingen tvivl om, at hvis rørene står tæt nok, så vil de have en fantastisk virkning.

Jeg er glad for, at Poul Jacobsen nævner alle mine gode venner, som alle sammen er forstandige folk, som jeg gerne lytter til.

Bare for historiens skyld vil jeg gerne nævne, at min interesse for sagen er den:

P4 Nordjylland afholdt for nogle år siden en række dialogmøder med alle involverede parter i forhold til kystsikring, fordi eroderingen af især den jyske vestkyst var taget til igennem de senere år. Spørgsmålet var om vi vil om vi kan og hvordan vi kunne lave kystsikring, som bragte sindene i kog.

Bl.a. Naturfredningsforeningen har haft den opfattelse, at man skulle lade vind og vejr gå sin gang, hvorimod især lodsejerne i første klitrække har bedt os om at give tilladelse til f.eks. hård kystsikring.

På den baggrund fik jeg mine kolleger til at interessere sig noget mere for denne problematik. Bl.a. fik vi lavet en kystanalyse, der dokumenterede, at Hjørring Kommune og et par nordsjællandske kommuner var hårdest ramt, samt at der var 10 områder i Danmark, som jævnligt bliver ramt af oversvømmelser.

Jeg fik hele Folketingets miljøudvalg med op til at kigge på forholdene, så de ved selvsyn kunne erfare, at kysten rykkede længere ind i landet.

Jeg er helt sikker på, at når Folketinget og myndighederne ser mere positivt på kystsikring, end de har gjort tidligere, skyldes det ikke mindst disse omtalte initiativer.

Jeg tror ikke så meget på retssager og klager over det ene, det andet eller tredje, som Poul Jakobsen også er ekspert i.

Jeg tror på, at dialogen er vejen frem, og derfor har jeg også foreslået, at man foretog nogle forsøg langs den jyske vestkyst, heriblandt også den såkaldte trykudligningsmetode. Og senest har jeg forslået, at man kunne lave midlertidige kystsikringer med de såkaldte watertubes (vandbarrierer).

Jeg er hverken imod den ene eller anden form for kystsikring, for med de klimaforandringer, vi har set, er der ingen tvivl i mit sind om, at vi bliver nødt til at beskytte kysterne mod de hyppige storme og oversvømmelser, som vi har set gennem de senere år.

Folketinget har jo vedtaget og bevilget penge til et forsøg med trykudligningsrør, så det kommer, selv om der ikke foreligger dokumentation af, at metoden virker. Men det, der virker, er f.eks. det, man har lavet oppe ved Nr. Lyngby, hvor de har gravet bundter af pil ned på stranden. Her kan man allerede se efter det første år, at det har virket. Stranden er blevet højere, og der har ikke været nogle nye skred. Derfor synes jeg selvfølgelig, at man skal fortsætte dialogen med alle de involverede parter, så man kan komme i gang med at kystsikre der, hvor der er behov for det. Og hvis de ivrige debattører med Poul Jakobsen i spidsen skulle finde på at indfinde sig på Christiansborg, åbner jeg gerne mit kontor og byder på en kop kaffe, bare man husker, at derinde fører man en høvisk tale.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden