DEBAT

Kære forbruger – køb dansk

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Leif Christensen, deltidslandmand, medlem af LandboNords kødkvæg-og deltidsudvalg, Elsamvej 66, V. Hassing, 9310 Vodskov

Hvor er det skønt at se, hvordan fødevarebutikkerne i disse corona-tider støtter op om dansk landbrug med deres ”køb dansk-kampagner” og nu Danish Crown med ”Køb dansk”-mærkaten.

Den markedsføring har jo nok medført, at de danske forbrugere har fået øjnene op for, hvor gode produkter vi danske landmænd, store som små, fra industri til den lille deltidslandmand med kun få dyr, kæler for hver dag.

Her i Danmark er der i modsætning til nogle andre lande en meget høj grad af dyrevelfærd, et meget lille forbrug af antibiotika, ingen brug af hormoner og krav om et vist areal til de forskellige dyrekategorier.

Køb dansk-trenden har hele det danske samfund brug for, ikke mindst lige nu, men også i fremtiden.

Vi har fødevarer af høj kvalitet og masser af dem, så det skulle absolut ikke være nødvendigt, at indkøberne i de danske detailkæder ser efter kød fra eksempelvis Namibia og Australien, når de skal foretage deres indkøb.

Så kære indkøbere, promovér det danske frem for det udenlandske. Samfundsmæssigt er det også vigtigt, at både den lille kødkvægsproducent såvel som den store malkebesætning stadig er at finde i Danmark fremadrettet.

Vi skaber masser af arbejdspladser, lige fra produktion til forarbejdning og salg.

Det gør, at landbruget holder gang i Danmark. Overvej lige hvis landbruget ikke eksisterer om nogle år, hvordan ville Danmark så se ud? Hvor skulle de, der nu arbejder indenfor håndværksfagene, industrien, servicefagene og alle de afledte opgaver et stort eller lille landbrug fører med sig, så arbejde, jeg ved det ikke, jeg ved kun, at vi ikke alle kan leve at turisterne, (som pt. ikke kommer, hvilket de forhåbentlig snart så småt begynder på igen).

Selvfølgelig vil dansk landbrug ikke forsvinde! Jeg kan dog godt frygte, at mange af de mindre brug vil forsvinde de næste år.

Her tænker jeg især på det bureaukrati og den kontrol, vi altid skal være klar til at blive udsat for. Og ikke mindst, hvilket nok er aktuelt lige nu, de skatteregler som nok kan ramme mange landbrug.

Hvis ikke der kan præsteres et positivt regnskab bare et af tre år, kan det få store negative konsekvenser for rigtig mange med de dårlige priser, der er på vores produkter lige nu. Prognoserne er jo heller ikke særligt opløftende, hvis man kigger i krystalkuglen. Her må vi have vores organisationer på banen, så vi kan få lempet på disse regler.

Så kære forbruger, husk nu at købe dansk.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.