Kan statsminister blive siddende efter minksag?

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:46

Af Bent H. Knudsen,Vestervang Alle 89, 9670 Løgstør, bent.hjort.knudsen@gmail.com

GRUNDLOVSBRUD: Landets statsminister beordrede (onsdag 4.11.) alle danske mink slået ihjel – inklusive avldyr, som det blev præciseret.

Efterfølgende måtte hun konstatere, at påbuddet var uden lovhjemmel og et brud på den danske grundlov.

Mange har undret sig over, at landets statsminister, som netop har udstyret sig selv med en hær af rådgivere og spindoktorer, kan være uvidende herom, specielt da påbuddet er uden fortilfælde i Danmark.

Man udryddede et helt erhverv - en hel branche, som ubestridt var verdens dygtigste minkavlere.

At udrydde erhvervet var vel også statministerens mening, idet hun på pressemødet lagde specielt tryk på, at det var alle mink, inklusive avlsdyr.

Statsministeren lagde dermed bevidst vægt på, at erhvervet så heller ikke kunne starte op igen.

Da katastrofen om bruddet på grundloven og de deraf følgende konsekvenser bliver kendt i offentligheden, siger statsministeren blot: Det vidste jeg ikke - det beklager jeg.

Det var et uanstændigt svar fra landets statsminister.

Hvis man som borger i dette land bryder loven, kan man ikke blot sige, at jeg vidste ikke, at det var ulovligt.

Her får man meget håndfast at vide, at man selv har ansvaret for at holde sig orienteret om, hvad der er lovligt. Det hjælper ingen at sige: Det vidste jeg ikke.

Man kan vel forvente, at de mennesker, som er betroet de højeste og mest ansvarfulde poster i vort samfund, skal leve med de samme regler, som de selv stikker ud for landets borgere.

Statsministeren har ansvaret, og det er pinligt blot at sige: Jeg vidste det ikke.

Kan landets statsminister, som bryder Danmarks grundlov, blive siddende blot ved at sige: Jeg vidste det ikke?

Forsiden