Kan Venstre bortforklare sin skattefadæse?

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:58

Af Jens Dige, Syrenvej 12, 9440 Aabybrojensdige9440@gmail.com

VENSTRE: I Nordjyske (30.6.) lægger Karsten Lauritzen (V) ud med et indlæg om, hvor dyrt det er at være dansker – et indlæg, der er præget af ”agurketiden”.

Måske holder partikontoret ferie allerede og derfor ikke kan assistere med reelt indhold og fremstilling – men at gentage disse floskler flere gange årligt er vel et udsagn om, at man mener, at vælgerne er tungnemme.

Karsten Lauritzen bedyrer, at han mener, at pengene ligger bedst i borgernes lommer.

Det har han allerede haft succes med at gennemføre gennem de sidste cirka 20 år – sammen med medløbere som bl.a. Anders Fogh Rasmussen og Thor Pedersen.

Tidligere var retssikkerhed noget, Venstre omtalte jævnligt, men den snak er forstummet fra partiets side de seneste mange år.

Partiet kørte Skat i sænk med succes.

Man placerede medlemmer på posten som skatteminister, som man ”ikke fik bøvl med grundet manglende reel indsigt i skatteadministration” – gennem en årrække med Karsten Lauritzen som ”rosinen i pølseenden”.

Med hjælp fra Finansministeriet blev systemet kørt i sænk, og sparekursen blev historisk dyr.

Udgifter til Skat steg efterfølgende med 70 pct.

Skatteministeriet mente, at der skulle spares 2190 medarbejdere – Finansministeriet mente 3.105!

Efter flere år med skatteministre fra Venstre uden robusthed endte det med en plan om at spare 1,5 milliard – en nedskæring på 25 pct. i løbet af tre år.

Store dele af Skat kollapsede, inddrivelsen af gæld var brudt sammen, og ejendomsvurderingerne blev opgivet og er endnu ikke genoptaget.

Og svindlere havde stjålet 12,7 milliarder kr. ved at få refunderet udbytteskat, som de ikke havde betalt – uden at der var ansatte til at føre kontrol!

Det lange og det korte er, at skattekommission bliver mere og mere rystet i sit arbejde, der nu også omfatter Finansministeriets ”fiduser”.

Jeg har ikke belæg for at udtale mig om hvilken reel og saglig forklaring, skatteministeren har givet Folketinget på området, men ”gisningerne holder jeg for mig selv”!

Skatteforvaltningen har i dag flere ansatte og koster betydeligt mere, end før Finansministeriet gennemtrumfede sin første sparerunde.

Tror Karsten Lauritzen virkelig, at han kan bortforklare partiets skyld i en økonomisk fadæse, der måske er den største i 100 år?

Jo – pengene ligger allerede i borgernes lommer – skattekontrollen, ejendomsvurderingen og inddrivelse af restancer er neutraliseret – ja, restancerne er med statens manglende indsats og evne med opkrævning steget til ca. 130 milliarder!

Så jo – pengene ligger allerede i ”nogens” lommer – det er vel også noget af Venstres filosofi om, at ”handling slår alt”, som vi altid hører i Jammerbugt Kommune.

Dette har ikke ændret mit generelle syn på liberal politik som at ”til dem, der har, skal mere gives”.

Tværtimod.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden