Klog at sætte Egholm-motorvej på pause
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:51
Af Jens Toft-Nielsen,landinspektør, folketingskandidat (SF),A.C. Jacobsens Vej 29,
9400 Nørresundbytoftnielsenjens@gmail.com
EGHOLM: Som mangeårig faktabaseret modstander af en Egholm-motorvej - i byrådet og nu også som folketingskandidat for SF - priser jeg mig lykkelig for, at SF aldrig kommer til at stemme for en Egholm-motorvej.
Vi lokale ved, hvor ødelæggende støjen fra en Egholm-motorvej vil være i både Dall, Drastrup, Frejlev, Hasseris, Vestbyen, Nørresundby og på Egholm. Og hvor meget natur der vil blive ødelagt. Måske endda mere end EU-traktaterne tillader.
Men er det argumenter, der bider på Folketingets transportordførere? Næppe.
I den nye VVM er den samfundsmæssige forrentning faldet fra 4,2 pct. til “3,3-3,5 pct”.
Normalt forkaster Folketinget med det samme projekter med en forrentning på under 4 pct.
Men denne grænse er - tankevækkende - netop blevet sat ned til 3,5 pct.
Da forrentningen på “3,3-3,5 pct.” stadig er voldsomt lav, bør folketingspolitikerne efter min opfattelse grundigt overveje, om det overhovedet giver mening at tage Egholm-motorvejen med på listen over projekter der skal gennemføres.
Det ville give meget mere mening at gennemføre det projekt, der ligger klar med ændret opstribning og trafikstyring i Limfjordstunnelen - et projekt, der kan fjerne stort set hele morgen- og eftermiddagskøen.
Det projekt kan gennemføres nu og her, og vil få god virkning med det samme. Rigtig god virkning. Det kan være klar inden sommeren.
En ny motorvej derimod vil først være klar om 10-12 år. Og kun have en temmelig begrænset aflastende effekt.
Vil det være klogt af Folketingets politikere at sætte Egholm-motorvejen på pause, og i stedet forbedre Limfjordstunnelen nu og her til en pris på 1 pct. af det Egholm-motorvejen koster, og så se, hvordan det hele udvikler sig?
Ja, selvfølgelig vil det det!
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.