debat

Lad avlerne selv stå for at aflive mink

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Bjarne Laustsen, folketingsmedlem (S), medlem af fødevareudvalget, Blomstermarken 20,9530 Støvring Bjarne.Laustsen@ft.dk

AFLIVNING:Kære Fødevarestyrelse. Det er helt i orden at indrømme, at opgaven med at aflive om mod to mio. mink pga. corona er vokset jer op over hovedet, det er ingen skam, fordi ingen har stået med så stor en opgave før.

Jeg er ikke ekspert, men jeg har set og hørt om, hvordan man har håndteret mund- og klovsyge, svinepest og fugleinfluenza gennem tiderne med fornemt resultat, fødevaresikkerheden er helt i top, forbrugere og eksportmarkeder kvitterer med tillid, fordi vi har et meget højt veterinært stade og dygtige folk i Styrelsen.

Men lad nu minkavlerne selv slå deres dyr ned. Det er de ret gode til. Hvert år pelser de op til 12 mio. mink på ca. tre uger, så opgaven med at slå to mio. syge mink ned kunne de sagtens klare på samme tid. Det er både hurtigere, billigere og mere sundhedsfagligt korrekt.

Et par hundrede mand fra forskellige enheder har slå nogle få tusind mink ned på en uge. Jeg frygter, at alle de folk bliver en del af problemet i stedet for en del af løsningen. Må jeg forslå, at I bruger jeres tid på teste, så mink, der har været syge og dannet antistoffer, kan blive fritestet, så pelsene kan bruges og dermed reducere udgifterne for samfundet, på de farme, hvor minken skal destrueres, kan man sætte en container op, som så kan køres direkte til DAKA.

Alle er jo enige om, at der ikke er tale om en luftbåren virus, men at smitten er spredt via menneskelig kontakt. Derfor kan jeg ikke forstå, hvorfor man ikke har søgt en lovhjemmel til at kunne isolere minkavlerne, familier og medarbejdere, når deres dyr har fået covid-19.

Jeg bryder mig ikke om at se, at I skal arbejde under politibeskyttelse. Jeg har den største respekt for jeres arbejde, som jeg ikke misunder jer, men brug nu tiden på dialog. Jeg håber, at I vil tage vel imod mit forslag, som deles af erhvervet og de fleste avlere, som har henvendt sig direkte til mig, fordi de ikke har kunnet trænge igennem til jer.

Jeg håber, at jeg løber en åben dør ind?

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.