Lad os få ro på – ikke flere kæmpevindmøller

Af Gitte Lopdrup, regionsrådsmedlem (RV), Jyllandsgade 28, 9600 Aarsg.lopdrup@rn.dk

VINDENERGI:Ro på med opsætning af flere vindmøller i Vesthimmerland.

Ulrik Mark Jensen efterspørger (2.9.) kommentarer fra Vesthimmerlands byrådsmedlemmer vedrørende opsætning af seks kæmpevindmøller ved Bjørnstrup.

Jeg er ikke byrådsmedlem, men som radikalt regionsrådsmedlem bosiddende i Vesthimmerland giver jeg gerne min holdning til kende. Og det er måske en holdning, som vil overraske nogle, for som radikal er jeg absolut fortaler for grøn omstilling.

Men det er ikke ensbetydende med, at jeg synes, vi skal have flere kæmpevindmøller i Vesthimmerland.

Jeg bor i Aars, og vindmøller fylder derfor ikke meget i min hverdag.

Men når min familie opholder sig i vores sommerhus i Lendrup, så ser det anderledes ud.

Her har vi i klart vejr udsigt til 56 vindmøller ved Løgstør Bredning. De generer ikke mit øje, og jeg bliver heller ikke generet af hverken lyd eller lysflimmer fra dem.

Det, der generer mig, er, at møllerne holder stille en stor del af tiden, selvom det blæser.

Efter sigende fordi det ikke kan betale sig at lade dem køre, fordi el-priserne er for lave, og fordi energien ikke kan lagres til priserne er gunstige.

Jeg foreslår, at vi i stedet for at sætte flere møller op i Vesthimmerland, som i forvejen er en af de kommuner, hvor der er flest vindmøller pr. indbygger, forsker mere i lagring af strøm. Og indtil der er styr på den del, så synes jeg, vi skal sætte kæmpevindmøllerne ud på havet - hvis der er behov for flere i mellemtiden.

Det synes jeg er både sund fornuft og grøn fornuft på nordjysk.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Breaking
Statsadvokaten har talt: Jens-Peter Skov slipper for tiltale i sag om sex med mindreårig
Luk