DEBAT Klima og miljø

Lad os satse på at få mere skov i Danmark

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Niels Vestergaard Salling, formand for LandboNord, Klæstrupvej 92, 9740 Jerslev J., nielsvs@outlook.dk

Forbud mod gødskning, omlægning og sprøjtning af §3-arealer er ren symbolpolitik.

Det mener forskerne Rasmus Ejrnæs og Hans Henrik Bruun, som er nogle af Danmarks fremmeste på naturområdet.

Vi opnår ikke den store naturfremgang, som ministeren slår sig op på, og da vi er i en krisetid, skal vi bruge vores penge endnu klogere end før krisen.

Det er langt bedre, at pengene blev brugt der, hvor vi får mest natur og forbedring af biodiversiteten for pengene, og ifølge de to forskere er det i skovene.

Vi mangler urørt skov for at kunne forbedre forholdene for dyrene i skovene, og her bør staten gå foran.

Man viser jo ofte bedst vejen ved selv at gå foran og dermed vise vejen for andre.

Jeg mener, at den tidligere fødevareminister sluttede af med at foreslå, at statsskovene eller dele af den skulle ændres til urørt skov.

Det vil være den rette vej, når man tænker på den økonomiske og den biodiversitetskrise, vi står i.

Jeg kan læse mig til, at tiltaget mod gødskning, sprøjtning og omlægning af §3-arealer står i regeringens og støttepartiernes forståelsespapir, men det er jo aldrig for sent at blive klogere og lytte til forskerne.

Skal man være børnenes regering, skal man vel også sikre fremtiden ved at satse på de tiltag, der giver mest til fremtidens generationer.

I LandboNord viser vi vejen for vores lokale landbrug ved at samarbejde med kommuner og grønne organisationer om naturtiltag.

Flere fisk, fugle og biodiversitet er målet sammen med et veldrevet landbrug, og det virker.

Så for fremtidens generationers skyld, sats på skov i stedet for §3-arealer.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.