Lad os stå sammen i øst og vest om at sige nej til ny forbindelse

Af Børge K. Nielsen , Gøttrupvej 64, 9220 Aalborg Øst, borgekn@gmail.com

Aksel Pedersen spørger (17.5.): ”Hvorfor er I så tavse i Aalborg Øst?”, hvilket langt fra er sandt, men et spørgsmål, der mere syntes at være stillet for at antyde, at borgerne i Aalborg Øst enten går ind for en motorvej vest for Aalborg over Egholm, eller ingen mening har.

Jeg er imod hele projektet med en vestmotorvej over Egholm, og jeg taler da med mange borgere i Aalborg Øst, som også er imod en motorvej i vest, der genererer endnu mere støj, ødelagt natur og risiko for forurening af kommunens vel nok største vandreservoir og samtidig måske koster det dobbelte af, hvad en udvidelse omkring den eksisterende tunnel vil koste, sluttende med det katastrofale i, at borgerne i Aalborg Kommune af skattekronerne skal bidrage med 600 mio. kr., som om der ikke er brug for de penge andre steder i kommunen. Men for nogen borgere i øst er det sandt nok, at de heller ser en ny motorvej i vest frem for en udvidelse af den eksisterende motorvej.

Jeg skal ikke postulere, at de, som er imod en udvidelse af den eksisterende motorvej, ikke helt har kunnet overskue at problematisere den situation, vi/de vil komme til at stå med ved en motorvej mod vest, men væsentlige aspekter har de dog overset eller ikke vil være ved.

At der er støj fra den eksisterende motorvej er uomtvistelig, størst for de borgere, som bor tættest på motorvejen.

Men er der gjort noget for at forbedre den tilstand, som mange tusinde borgere langs motorvejen dagligt må leve med? Ikke det fjerneste, udover at der indimellem fra lands- og lokalpolitikere har været gydt lidt olie på borgernes utilfredshed ved at love og ville gøre dette eller hint. Men intet er sket. Den situation bliver der ikke rokket en tøddel ved, at der bygges endnu et støjhelvede i vest.

Det resulterer blot i, at endnu flere tusinde borgere må lide samme tort, som de borgere, der i dag plages i øst. Så megen solidaritet må der dog kunne mønstres, at blot fordi vi har støj i Øst, behøver vi vel ikke at ønske det samme for de, som bor vest for byen.

Ved en udvidelse af den eksisterende tunnel skal der selvfølgelig ske en udvidelse af det eksisterende motorvejsnet, hvilket jeg ser som den gudsbenådede mulighed for, at der kan ske ekspropriation af en række ellers svært sælgelige ejendomme langs motorvejen, hvilket nok er en kynisk tanke, men samtidig måske også den eneste mulighed for, at boligejerne i støjzonen kan få den pris, husene er værd og på den måde komme af med dem på.

Dernæst kan de huse, som ikke kan eksproprieres, og som derfor vil ligge tilbage i støjhelvedet, formentlig se frem til, eller også må vi stå sammen om det også, at der opstilles moderne optimerede støjværn eller andre foranstaltninger, som begrænser motorvejsstøjen ned til de formentlig kommende europæiske støjgrænser på 42 dB, imod de i dag anvendt danske støjgrænser på 58 dB, som oftest i virkeligheden er langt højere.

Spørg beboerne langs Silkeborg-motorvejen, hvordan det er at få lovet ét og i virkeligheden få noget værre.

Det er så min opskrift på, at står vi endnu mere sammen om at sige ”Nej til en motorvej over Egholm”, er det samtidig den eneste mulighed vi har for at løse støjproblemerne langs øst-motorvejen på.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.