DEBAT Limfjordsforbindelse

Limfjordstunnel kan udnyttes langt bedre

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Vagn Kraglund, Christiansvej 21, 9320 Hjallerup vagn.kraglund@mail.tele.dk

TRAFIK:Der er fortsat mulighed for at optimere forholdene for trafikken gennem Limfjordstunnellen – og reducere antallet af ulykker!

Som trafikforsker Anker Lohmann-Hansen skrev (17.3.), er der sket en stor stigning i presset på Limfjordstunnellen fra 2011 og frem til i dag. Dette pres vil vokse frem til, der blive etableret et nyt tunnelrør – eller etableret en vestlig omfartsvej.

Når man for nuværende presser al sydgående trafik, der skal gennem Limfjordstunnellen fra fire motorvejssporspor – to fra E39 og to fra E45 – til to spor gennem tunnelen, skal der jo opstå problemer.

Det betyder, at alle biler, der skal sydpå, trækker ud i midterste eller venstre vejbane i god tid før tunnellen – det gælder også lastbiler.

Det er en kæmpe bremseklods for trafikken mod syd – og det danner basis for en række vognbaneskift.

Myldretrafikken sydpå om morgenener er også stærkt generet af trafikken, der kommer ind på motorvejen fra Borgmestersvinget.

Det får også mange til at trække ind i midterste vognbane, som gennem tunnelen er en af to vejbaner, der går syd på.

Det skaber også rigtig mange vognbaneskift gennem Limfjordstunnellen.

Der er fremadrettet flere løsningsmuligheder, som kan bidrage til, at trafikken kan komme lettere gennem Limfjordstunnellen, indtil en aflastning bliver etableret.

Først og fremmest skal der være mulighed for at køre gennem Limfjordstunnellen i alle tre spor – ikke som i dag, hvor der kun er to spor ligeud.

Der kan laves dobbelt optrukne streger i det sydgående rør – optrukne streger som starter nogle hundrede meter før tunnelen.

Et stykke før de optrukne streger starter skal der være skiltning, som viser. at alle tre vognbaner går mod Aarhus/Randers – og at yderste bane i højre side også går til Aalborg.

Der findes ingen andre steder på hele Motorvej E45, hvor der er afsat et mere end 1 km lang motorvejsspor, for at man kan dreje fra til højre som i Kridtsvinget syd for tunnelen.

Det betyder, at alle vognbaner kan bruges mod syd – og at lastbiler kan blive kørende i højre vognbane.

De dobbelt optrukne streger indebærer, at vognbaneskift ikke vil være lovligt – og dermed vil antallet af ulykker i røret falde dramatisk. Hvis de bilister, som skal dreje fra motorvejen ad Kridtsvinget mod Aalborg C har placeret sig i en forkert vognbane, må de dreje fra via Øster Uttrup Vej, eller en af næste frakørsler.

Som et supplement til ovenstående bør der i myldretiden om morgenen lukkes af for at man inde fra Nørresundby kan køre via Borgmestersvinget til motorvejen. Bilisterne kan i stedet vælge at køre videre til Forbindelsesvejen og køre på motorvejen derfra. Hvis bilisterne ”kun” skal fra Nørresundby til Aalborg, kan de anvende Limfjordsbroen. Man kunne også totalt lukke Borgmestersvinget i begge retninger i en halv års testperiode.

Gennem Limfjordstunnellen mod nord bør der også laves dobbelt optrukne streger, således man undgår de mange vognbaneskift – bl.a. fra de bilister som kommer ud fra Kridtsvinget – og skal lave to vognbaneskift gennem tunnelen for at dreje fra af Borgmestersvinget. De vil ved dobbelt optrukne streger gennem det nordgående rør først kunne dreje fra ved Forbindelsesvejen.

Hvis man vil gøre løsningerne med de dobbelt optrukne streger fleksible, kan de dobbelt optrukne streger etableres via elektronisk konstruerede streger, der sendes ned på vejen fra Limfjordstunnellens loft, hvorfra der kan skiftes mellem optrukne og punkterede streger. Det giver stor fleksibilitet.

Jo - der er helt sikkert fortsat flere muligheder for at optimere forholdene for trafikken gennem Limfjordstunnellen – og reducere antallet af ulykker.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden