DEBAT Klima og miljø

Madspild ikke kun en sæsonvare

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Rasmus Prehn,fødevare-, landbrugs- og fiskeriminister (S), Peder Pårs Vej 10, 9000 Aalborg rasmus.prehn@ftdk

FØDEVARER:Hvor er det godt, at madspild er blevet en kioskbasker.

Hvis der er noget, der kan bringe sindene i kog i disse år, så er det vores forhold til mad og hvordan vi skaber fremtidens bæredygtige fødevaresystem.

Derfor var det også glædeligt at læse indlægget fra Bente Schjødt fra Nordjysk Fødevareoverskud (3.4.).

For selvom påsken er sæson for uddelinger af butikkernes restvarer op til lukkedage, så må jeg også understrege, at madspild bestemt ikke er en sæsonvare.

Hele vejen rundt er der fokus på problemet – og på de løsninger, der kan skabes. For vores sundhed og for vores jord. Og ikke mindst for de socialt udsatte, som vender hver eneste krone hver eneste dag.

For madspild er en verdensomspændende udfordring hver eneste dag.

Jeg ærgrer mig personligt hver gang jeg må smide rester ud, der har stået for længe. Hver gang jeg finder en halv pakke pålæg bagest i køleskabet. Og når der kommer mugpletter på rugbrødet.

Gennem foråret og sommeren kommer jeg til at gennemføre en række virtuelle forsamlingshuse – debatarrangementer med de bedste og stærkeste debattører i landet – med fokus på de nye kostråd og hvordan vi ændrer vores madvaner i en mere plantebaseret retning og retter vores fokus på mindre madspild. Det første allerede nu i april.

Og i den kommende uge er jeg vært, når Danmark for femte gang afholder World Food Summit, et internationalt topmøde med fokus på fremtidens bæredygtige fødevaresystemer.

Her skal vi tale om netop madspild og bæredygtige fødevarer. Og konklusionerne tager vi med, når FN afholder sit store fødevaretopmøde i efteråret.

Ja, der er lang vej fra at dele datovarer ud hos Reden Aalborg, som ildsjælene som Nordjysk Fødevareoverskud gør, til topmøder i FN.

Men det er os politikere, der kan stå for de strukturelle forandringer, mens det er alle de små ting, mange gør, der summer op til den store bedrift.

Her spiller Nordjysk Fødevareoverskud en kæmpe rolle. Ligesom Stop Spild Lokalt, som jeg delte mad ud sammen med i Hjørring i påsken, Fødevarebanken og mange andre gode, frivillige kræfter.

Regeringen har for nylig tilpasset reglerne, så butikker fremover skal betale moms af varernes værdi på tidspunktet, hvor de bliver doneret, i stedet for indkøbsprisen.

Velgørende organisationer er også blevet fritaget for at betale punktafgift af det, de modtager.

Dermed er der blevet skabt bedre rammer for begge parter, når det handler om donation af overskudsfødevarer.

Samtidig arbejder regeringen for at forebygge, at madspild i det hele taget opstår.

Det sker netop i regi af Tænketanken ONE\THIRD, hvor fødevarebranchen, offentlige myndigheder, frivillige ildsjæle og universiteter går sammen om at finde løsninger. Også løsninger på at gøre det enklere at donere overskudsmad.

Men det er klart, at hvis der ikke leveres resultater via frivillighedens vej, så er regeringen villig til at se på lovgivning. Jeg hverken håber eller tror dog, at det bliver nødvendigt.

Som jeg også sagde til Stop Spild Lokalt i Hjørring i sidste uge, er vi altid lydhøre over for gode ideer, der kan nedbringe mængderne af madspild og nedbryde barrierer. Hver dag.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Forsiden