Minksagen er meget dårligt politisk arbejde

Af Peter Michael Lauritzen, Markedsvej 65, 6.th, 9900 Fr.havn pmlauritz@gmail.com
MINK-HÅNDTERING:Jeg har under den herskende corona-krise rost Mette Frederiksen og regeringen flere gange for at handle klogt i tide i stedet for at vente på det, man kalder den ”videnskabelige evidens”.
Jeg har også sagt, at hvis man begår fejl og handler uden at have den nødvendige politiske hjemmel, skal kritikken hagle ned over regeringen!
Jeg begriber ikke, at regeringen med al den hjælp, den har adgang til i det ministerielle embedsværk, både faglig hjælp, politisk hjælp og juridisk hjælp, kan gå hen og beordre et erhverv nedlagt, uden at der er lovmæssig dækning for det.
Det turde være det simpleste demokratiske princip, at magt ikke kan udøves, med mindre der er lov bag. Hvis ikke man forstår det som minister og regering, er der noget helt galt. Og så må der statueres eksempel!
Uanset at minkerhvervet næppe står til at redde alene af den grund, at vi ikke kan have en tikkende virusbombe liggende i skuret, så er det alligevel sådan, at loven kommer før magten i et demokratisk samfund. Jeg kunne desuden tilføje, at det ville være ønskeligt, at Statens Serum Institut med Kåre Mølbak i spidsen ville være lidt klarere i mælet, når de orienterede politikerne. Det er også et ideal for en orientering, at man klart siger, hvad der er uklart, sådan at politikerne ikke løber rundt med en falsk klarhed.
Jeg tror, at der sagtens kan opstå misforståelser mellem de medicinske fagpersoner og politikerne, og fejlen ligger på begge sider.
Politikerne er ikke fagpersoner og besidder ganske enkelt ikke den fornødne faglige viden, og de medicinske fagfolk er ikke politikere, der skal udtale sig til folket og stå til ansvar for, hvad de gør og siger, men kan gardere sig bag den ”videnskabelige usikkerhed”.
Det er helt nødvendigt, at den orientering og samtale, der finder sted mellem de involverede fagpersoner og politikere er så klar som overhovedet mulig og så fri for fejltagelser og misforståelser som mulig. Det synes ikke at have været tilfældet i beslutningen om minkaflivningen. Det er meget dårligt ”arbejde”, der her er gjort. Det er skammeligt.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.