Muligt at være både muslim og demokrat – både venligbo og socialdemokrat

Af Ali Hassan,regionsrådskandidat (S), Provstejorden 64, 9000 Aalborg, alihassan98@yahoo.com

SOCIALDEMOKRATIET:Flere, ligesom mig, pålægges skam og skyld. Fordi de tager et andet valg. Fordi de vælge at være anderledes.

Som politisk aktiv bliver jeg ofte spurgt: kan du være muslim og demokrat? Realist og humanist samtidigt? Kan du være venligbo og socialdemokrat?

Ja, jeg er socialdemokrat og kæmper for at stoppe udvisningen af de syriske flygtninge.

Ja, jeg er venligbo, som ikke vil på kompromis med vores medmenneskelighed og værdier.

Ja, jeg er muslim og tror, at min religion er med til at gøre mig til et bedre menneske i relationen mellem mig og andre mennesker.

En Facebook-ven skrev forleden, at jeg er i det forkerte parti. Hvad er egentlig det rigtige parti, svarede jeg, og hvem skal bestemme, hvor jeg vælger mine kampe?

Handler demokrati ikke om, at ethvert individ har ret til at ytre sig frit, uanset hvad andre mener?

Handler det ikke om, at vi alle er frie til at tage et valg?

Ofte skriver folk fra højrefløjen til mig, at jeg skal skride “hjem”, at ”jeg er spytslikker”, sender mig trusler, som bliver til en del af min hverdag.

Ydrevenstrefløjens tilhængere er heller ikke tilfredse med, at ”jeg stiller op i et borgerligt parti, når jeg er klimavenlig og humanist.”

På mange fronter er der utilfredshed, men jeg har min samvittighed med.

Det er efterhånden mange år siden, at jeg valgte at være socialdemokrat og humanist. Ligesom jeg valgte at være muslim, har jeg valgt at være demokrat.

Flere spørger mig også om, hvordan jeg kan blive ved med at være socialdemokrat?

Mit svar er: at jeg også er muslim. Og hvis jeg mener, at nogle muslimer begår en fejl, og jeg ikke er enig med dem - så betyder det ikke, at jeg skal forlade min islamiske tro og mine værdier på grund af deres fejl.

Det samme gælder, når flere topmedlemmer i partiet begår fejl. Det er ikke en grund til, at jeg forlader Socialdemokratiet - fordi nogle få tager valg ud fra en strategi, som prioriterer at vinde næste valg, frem for at vinde vores Danmark sammen.

Mit valg er ikke nemt, men jeg ved, at tusinder af andre socialdemokrater mener fuldstændig det samme som mig.

Vi tror stadig på solidaritet, frihed og fællesskab. Det lyder romantisk, men der er virkelighed og praksis bag ordene.

Ingen kan blive på magten for evigt, især hvis mange mennesker bliver uretfærdigt behandlet. Dem, der bliver behandlet forfærdeligt, er dem, der vinder til sidst.

Jeg er muslim, og jeg er socialdemokrat og venligbo, uanset hvad folk fra højre- eller venstrefløjen mener. Min ret til at bestemme over mit valg, og dyrke min religion og politiske overbevisning, skal aldrig bestemmes af andre. I Danmark har vi alle frie valg i vores fællesskab.

Jeg er stolt af at være muslim, selvom jeg mener, at der er andre som begår fejl i deres fortolkning af islam. Jeg er stolt af at være socialdemokrat, selvom jeg mener, at der er andre, som begår fejl inden for Socialdemokratiet.

Jeg bestemmer over mine kampe, selvom jeg nogle gange står alene med dem, og selvom der er mange uenigheder omkring mig. Som jeg respekterer andres valg, respekterer jeg også mine egne.

Jeg er stolt socialdemokrat, når det gælder vores ægte værdier, og jeg skammer mig, når jeg ser den linje. som nogle socialdemokrater vælger at følge.

Jeg er en stolt venligbo, når jeg er en del af kampen for de svageste i samfundet. Jeg er lige så stolt muslim, fordi jeg tror på de værdier, som er baseret på at gøre mennesket til et bedre menneske, uden at nægte andre deres egne frie valg.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.