Nattelivet ikke lige trygt for alle
Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:05
Af Martin D. Nicolaisen, Hadsundvej 58, 9000 Aalborg, martindnicolaisen@gmail.com
AALBORG: I en leder søndag (10.11.) skriver chefredaktør Søren Christensen, at Aalborg aldrig har været tryggere. Det siger statistikkerne, og det er også Christensens indtryk. Men ikke alt er med i statistikkerne, og det er vigtigt at huske, at Christensen skriver fra en privilegeret og beskyttet position - som en mand, der sjældent bevæger sig ud i nattelivet.
Ude i nattelivet - især i Jomfru Ane Gade - er det ikke lige trygt for alle.
Flere gange har jeg hørt kvinder sige, at de ikke vil være alene i området omkring Jomfru Ane Gade på grund af tilråb, ubehagelige tilnærmelser og det, der er værre. De får ikke selv lov til at bestemme, hvem der skal røre ved deres krop.
Jeg har selv i Gaden måttet skubbe fyre væk, når de dansede tæt op ad veninder, der ellers meget tydeligt selv bad dem stoppe. Ikke særligt trygt for mig - og meget mindre for pigen.
I Gaden lærer unge, hvordan voksne mennesker behandler hinanden. De lærer at kvinder skal scores, og at mænd skal være dem, der scorer dem.
De lærer, at en mand, der ikke kan score en kvinde, er svag - ligegyldigt hvad grunden er. De lærer, at en kvinde, der ikke vil scores, kalder vi noget grimt.
Jeg har ikke lyst til at stoppe festen. Men det er vigtigt at anerkende dem, der ikke oplever nattelivet som trygt.
I København er et koncept (safer space-fester) dukket op, hvor frivillige og dørmænd uddannes til at stoppe grænseoverskridende adfærd og gå i dialog med og uddanne dem, der udviser denne adfærd. Et sådant koncept har stort potentiale i Aalborg, da stort set alt natteliv ligger så tæt, som det gør.
Søren Christensen skriver, at trygheden kommer af, at vi i Aalborg er gode til at hilse på hinanden på gaden.
Det er vigtigt at holde fast i.
Vi kan lære lidt af andre, om hvordan vi kan skabe et trygt natteliv for alle. Og så kan de jo bare komme herop, hvis de vil lære, hvordan man siger hej til andre i byen.