Klumme

Klumme: Det skal nok gå

Når alle andre ord ikke slår til eller er brugt op, så er der kun fire tilbage: "Det skal nok gå"

Jan Kvistborg er chef for Bæredygtighed & Værtskab Aalborg Kongres & Kultur Center. Foto: Martin Damgård

Jan Kvistborg er chef for Bæredygtighed & Værtskab Aalborg Kongres & Kultur Center. Foto: Martin Damgård

Jan Kvistborg er chef for Bæredygtighed & Værtskab Aalborg Kongres & Kultur Center.

Jeg holder så meget af de fire små ord: det skal nok gå. Uden de store armbevægelser, inviteres vi ind i en tillidsfuld og ukompliceret verden. Udtalt af den rigtige, har disse ord en mægtig virkning på omgivelserne. Når alle andre ord ikke slår til eller er brugt op, så er der kun fire tilbage.

Det skal nok gå. Jeg havde ikke den fjernest ide om, hvad der nok skulle gå, eller om der overhovedet var gået noget galt, men alt åndede fred og idyl. Fruen og jeg havde slået os ned i den smukke natur i klitterne for at nyde et magisk øjeblik. Vores kæmpemæssige 4,57 milliarder år gamle sol, sænkede sig smukt ned i det store hav. Når jeg nu ikke kan holde min mund og nyde stilheden, så er de eneste ord, der kan matche et så storslået syn såmænd: det skal nok gå.

Jeg er helt med på naturpleje. Får er et fint dyr og gør et godt job. Jeg har som sådan heller ikke noget imod en sort tyr, som er stor som et bjerg. Og dog, på en anden skøn travetur står fruen og jeg pludselig ansigt til ansigt med en, hvad jeg er fuldstændig sikker på, er en hidsig tyr der har fået kloven forkert ud af høet den morgen. Som manden der aldrig går ned, får jeg sagt, det skal nok gå, men disse fire ord afslører meget hurtigt, om de er sagt med troværdighed. Hurtig bliver jeg enig med mig selv om, at gøre det uventede, at holde min mund. Energien skal bruges til at finde et træ, som kan bestiges.

Det er ord, som skal bruges med omtanke og ikke blot slynges ud når som helst og til enhver situation. Det virker, som om at når jeg siger, det skal nok gå og det trods alt skal være troværdigt, så skal ordene komme fra et temmelig behageligt sted af indre ro, urokkelig tillid, en skøn proportionssans og en god portion erfaring. Ellers mister de fire ord deres magiske virkning, i hvert fald når jeg forsøger mig med dem.

Jeg er ofte sammen med mennesker, som jeg tillidsfuldt læner mig op ad, når de siger, det skal nok gå. Jeg tror simpelthen på det, når de siger det. De er troværdige. Den ro, de udstråler, har en slem god påvirkning på omgivelserne. De kan lyde rigtig beroligende, når de kommer ud af munden på folk med erfaring indenfor deres område. Det giver lige det ekstra, når det ikke er mekanikeren, men den erfaren hjertekirurg der før operationen siger, det skal nok gå.

I alle former for kultur, teater, koncerter, store eller små events, koger gryderne altid, på ét eller andet tidspunkt, lige op til kanten. Selv problemerne kommer op at tottes med hinanden, fordi de har stået så lang tid i kø. Men så sker det helt forløsende, de fire små ord bliver sagt højt og skaber det de står for; det skal nok gå. Og det gør det så, der kommer altid en koncert eller forestilling ud af det. Og vi kommer nok også altid frem i trafikken. Jeg kan da godt løfte sløret for, at min indre ro og urokkelige tillid kan blive trykprøvet i trafikken. Jeg skal også være opmærksom på, at hele dyreverdenen ikke nødvendigvis behøver at blive en del af vokabulariet. Speciel er sneglen og torsken ofte at finde. Jeg er meget overbevist om, at bruges "det skal nok gå" i stedet, så vil det på alle måder og i mange sammenhænge være langt bedre og mere frugtbart.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.