Rod i renovationen

Orla Hav: Det er en syg forvaltningskultur

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Orla Hav, folketingsmedlem (S), Rønne Allé 5, 9400 Nørresundby havorla@mac.com

RENOVATION:NORDJYSKE har gennem nogle dage afdækket skrækkelige eksempler på, hvordan medarbejdere kan komme under et helt uhørt og umenneskeligt pres, når almindelige regler om ledelse, arbejdsmiljø og fagligt arbejde sættes til side for at dække over manglende kompetencer, ja, åbenbart også manglende moral hos ledelsesmedlemmer i en offentlig organisation.

Tak til avisen for utvetydigt at stille sig på rettens side og på den svage parts side, når fornedrelse, afstumpet menneskesyn, chikane og mobning får lov til at ødelægge livet for ellers pligtopfyldende medarbejdere.

Der er grund til at bebrejde den ansvarlige ledelse for at tilsidesætte arbejdsmiljølovens hensigt om at beskytte medarbejdere mod mobning og det der er værre fra ledelse og kolleger. Det er ledelsens ansvar at afdække og afhjælpe generne af en kultur, der sender medarbejdere ud i sygdom.

Jeg bebrejder den politiske ledelse for Aalborg Renovationsvæsen, at der ikke er taget klare og konsekvente initiativer for at stoppe mobning og chikane.

Jeg bebrejder den øverste ledelse i forvaltningen for ikke at have taget egne initiativer til at sikre intentionerne i arbejdsmiljølovgivningen eller for ikke at have sikret politisk opbakning til initiativer af denne art.

Jeg bebrejder en syg forvaltningskultur, der forsøger at købe sig til tavshed hos dem der udsættes for den helt utilstedelige kultur, hvor medarbejdere ofres gennem mobning.

Det er ikke i overensstemmelse med lovgivningen, at skatteydernes penge kan bruges til at købe sig fri af konsekvenserne af manglende vilje eller evne til at sikre et ordentligt arbejdsmiljø. Det er ikke i overensstemmelse med lov om offentlighed i forvaltningen at en forvaltning kan påberåbe sig tavshedspligt, når det gælder principper for udøvelsen af arbejdsgiverfunktionerne på borgernes vegne.

Jeg undrer mig over, at et samlet byråd stiltiende ser til at medarbejdere sendes ud i sygdom og skubbes ud af arbejdsmarkedet i konsekvens af en syg ledelseskultur.

Endelig undrer jeg mig over at en ellers stærk og ordentlig faglig organisation kan lade en så horribel forvaltning af arbejdsmiljøloven udfolde sig gennem en tillidsmand, der helt åbenbart har misforstået sin rolle. En tillidsmand skal ikke blot varetage et flertal af kollegernes tarv; men sikre at enkeltmedlemmer ikke ofres af en psykisk belastende kultur.

Jeg håber, at et nytårsforsæt i kommunens ansvarlige del vil være at få genskabt arbejdsmiljø og ordentlighed i en organisation, der er blevet syg.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.