debat

Nu må borgerlige ikke forhale minksagen

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Ole Michaelsen, Klangshøjvej 17, Gl. Vennebjerg, 9800 Hjørring:

MINKAVLERE:Så er det afgjort: Fødevareministeren tog sin afsked, efter at hans ministerium havde lavet en grov fejl. Og så er det sådan, at til trods for, at det er ministeriets fejl, er det den ansvarlige minister, der må tage skraldet. Det får så først senere et efterspil. Så nu burde sagen reelt være afsluttet. For 10 dage siden havde igen politikere en anden mening om minksituationen.

Først da det viste sig, at det var en ulovlig handling, skiftede alle holdning. Og her var partiet Venstre de helt grov. Selv Jakob Ellemann havde pludselig en mening. Nu skulle regeringen ned med nakken, og de stakkels minkavlere var helt glemt.

Men jeg håber, at oppositionen igen vil forhandle med regeringen om erstatning til avlerne. Det bliver en svær sag, og det hjælper ikke at nøle. Tænk på, at alle avlernes regnskaber skal gennemgås for at se, hvorledes de har det med økonomien, som der skal gives kompension ud fra. De, der inden var på fallittens rand, får nu et beløb for minkene og til fjernelse af bure og bygninger i stedet for en konkurs. Det flertal af avlere, der havde en sund forretning, forventer sikkert at få et driftstab, måske et par år efter nedlukningen.

Selve nedlukningen af erhvervet, som de fleste nok er enig i, vil komme til at koste samfundet milliarder. Jeg vil tro, at det kommer op i nærheden af Skattesagen, hvor den tidligere statsminister, Anders Fogh Rasmussen, lukkede 3000-4000 arbejdspladser. Det endelige tal er ikke opgjort endnu, da der stadig kommer sager frem. Men blot den ene sag om udbytteskat var over 12 milliarder.

Ingen forventer ro på borgen foreløbig, men jeg håber for minkavlernes skyld, at de borgerlige partier ikke forhaler sagen.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.