DEBAT

Nu må erhvervslivet gribe muligheden for omstilling

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Jakob Norgaard Mortensen, partner i Combine A/S og Venue Manager A/S, Jægervænger 1, 9000 Aalborg jnm@venuemanager.net

Grib mulig- heden for omstilling. For Danmarks skyld!

Meget vil være forandret på den anden side af denne coronavirus og vores kollektive nedlukning. Både mentalt og praktisk. Hvor meget afgøres af, hvor længe og hvor hårdt vi rammes.

Men allerede nu, efter bare lidt over en uges nedlukning, har vi på mange måder tilpasset os den nye virkelighed. Mange handler online som aldrig før. Skoler, gymnasier og universiteter fjernunderviser. Og rigtig mange har fået installeret hjemmearbejdsplads og holder virtuelle møder og digitale konferencer. Store forandringer er implementeret på utrolig kort tid. Det er faktisk godt gået, om end på en meget trist baggrund.

Men der er meget, der ikke er løst, hvis vi skal undgå at denne coronakrise også bliver en kæmpe økonomisk krise, hvor rigtig mange hjemsendes, opsiges, bliver arbejdsløse og hvor virksomheder må lukke.

Dette kræver omstilling, nytænkning og mod i dansk erhvervsliv. Og har vi det og vil vi det? Det er på mange måder et valg man som virksomhed må tage: Skal forandringerne lukke os - eller kan og vil vi omstille vores produkt og services til den nye virkelighed. Det er den kamp der må kæmpes nu. For nogle erhverv vil det ikke være nemt og måske umuligt. For andre vil der være oplagte og meget lukrative muligheder for nye forretningsområder.

Lad os se på et par eksempler. Der er mange restauranter, der er lukket ned og har hjemsendt eller opsagt deres folk. Andre har omlagt deres køkken til take-away dinner-service. Behovet for både hverdagsmad og men også for gourmet-mad er der stadig. Så hvordan kan en restaurant se ind i den virkelighed som nu er opstået og bevare arbejdspladserne og omsætningen?

Restaurant NAM i Aalborg har på bare en uge omlagt deres aktiviteter og åbnet nyt koncept og hjemmeside dailynam.dk hvor de sælger asiatisk inspireret måltidskasse – nu hvor restauranten er lukket ned. Jeg kender ikke disse mennesker, har aldrig spist der og har intet med deres omstilling at gøre, men jeg bliver simpelthen rørt til tårer over deres gåpåmod.

Det forlyder, at det særligt er serviceerhvervene og transportbranchen der er hårdt presset. Men turisme, underholdning, produktionsvirksomheder og mange andre brancher rammes hårdt. Og opgaven til dem alle er faktisk ens: Hvad er vi som virksomhed sat i verden til at gøre, lave og producere? Hvordan ser det ud i den nye virkelighed? Og er der, med det vi kan og har af ressourcer, nogle nye muligheder vi bør se på? De spørgsmål må alle virksomheder stille sig selv og så komme i gang med tilpasninger og omstillinger. Og det er der masser af jobs i.

Hvordan er man Kunsten, Musikkens Hus, Aalborg Kultur- og Kongres center i denne nye virkelighed? Hvilke ydelser og aktiviteter kan de tilbyde på en anden måde? Hvordan kan det særlige og unikke ved at gå til koncert sammen med andre genskabes eller serviceres digitalt? Hvilke forretningsmodeller kan tilbydes?

Hvordan kan man være café og restaurant? Kan det sociale aspekt mon tilbydes digitalt som produkt eller service?

Hvad vil folk betale for at drikke deres egen kaffe sammen med andre online eller på anden måde?

Hvordan kan foreningslivet se ud i denne nye verden. Kan man blive digital besøgsven, gå til e-spejder og dyrke motion med andre på nye måder?

Allerede nu er sundhedseksperter bekymrede over den helbredsmæssige betydning af, at vi alle sidder derhjemme. Så hvornår kan jeg tegne et hjemme-fitness-abonnement?

Hvordan kan bygge- og anlægsarbejde udføres mere på fabrik og med robotter. Dette er en omstilling, som har være i gang længe, men nu vil det tage fart. Og denne omstilling behøver ikke koste jobs.

Og alt dette og meget, meget mere kræver mange folk i servicefagene. Advokater, jurister og revisorer til at undersøge og understøtte nye forretningsmodeller. Det kræver utrolige mængder af digitale ydelser og services. Og det kommer til at generere mange nye jobs i transportsektoren og i serviceerhvervene. Kort sagt, der er masser af jobs og god forretning i omstilling, tilpasning, innovation og nye forretningsmodeller.

Jeg siger ikke, at det er godt, at coronavirussen kom; det er på alle måder forfærdeligt og jeg anerkender den frygt, angst og panik den har skabt. Og mit budskab handler ikke om, at man ikke skal tage den alvorligt og foretage de nødvendige tilpasninger af virksomhederne. Rettidig omhu er altid vigtigt. Og alle skal naturligvis overholde alle anbefalinger fra myndighederne.

Mit budskab til de danske virksomheder er: Det er nu, vi skal vise vores værd; ved at udnytte vores ressourcer, kapital, netværk, evne og produktionsapparat til at tænke innovative løsninger og skabe nye forretningsmodeller og nye forretningsområder. Så vi kan holde Danmark i gang, fastholde og skabe nye jobs og dermed undgå, at den økonomiske krise på den anden side af coronakrisen bliver unødvendig stor.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.