DEBAT Job og arbejde

Ny dagpengeordning også til glæde for kasseassistenten

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Marianne Køpke,afdelingsformand i HK MidtVest, Vestergade 43, 7400 Herning

DAGPENGE:Svar på indlægget ”Dagpenge skal ikke på niveau med løn” af Henning Nielsen, Hjørring:

Kære Henning Nielsen,

27.3. bakkede jeg som afdelingsformand for HK MidtVest i et debatindlæg op om det forslag, som FH er kommet med omkring en forhøjelse af dagpengene.

Du skriver som et svar (31.3.) , at bliver satsen hævet, kommer dagpengemodtageren til at få flere penge udbetalt end den arbejdende kasseassistent. Og at dit motto er, at det skal kunne betale sig at gå på arbejde.

Jeg er helt enig: Det skal kunne betale sig at gå på arbejde. Og det kan det også i langt de fleste tilfælde, selv om dagpengesatsen bliver forhøjet.

FH foreslår, at alle, der har været beskæftiget i to ud af de seneste tre år, får mere i dagpenge i de første tre måneder som ledig – op til 2000 kroner mere om måneden, hvis de har været medlem af en a-kasse i to år og op til 4000 kroner mere, hvis de har været medlem i mindst fire år. Desuden foreslår FH at stoppe udhulingen øjeblikkeligt.

Fagbevægelsens opråb kommer efter, at dagpengenes værdi er blevet udhulet gennem mange år: Den andel af indkomsten, dagpengemodtagere kan få i tilfælde af arbejdsløshed, er for en FH-lønmodtager faldet fra 57 procent i midten af 1990’erne til 47 procent i dag.

Nu peger du specifikt på kasseassistenten.

En kasseassistent tjener ud fra HK’s lønstatistik for 2021 i gennemsnit 21.497 kroner om måneden plus 1480 kroner i arbejdsgiverbetalt pension, altså 22.977 kroner om måneden.

Er kasseassistenten fuldtidsforsikret, vil vedkommende kunne få 17.800 kroner udbetalt om måneden i dagpenge.

Og ja, så kan man regne ud, at bliver dagpengesatsen forhøjet med 4000 kroner, som FH foreslår, så vil kasseassistenten få udbetalt 21.800 kroner i dagpenge, altså 303 kroner mere end sin gennemsnitsløn – om måneden – i tre måneder.

Skulle det være de 303 kroner om måneden i tre måneder, der afholder kasseassistenten fra at søge arbejde?

Jeg tror det ikke.

Omvendt vil jeg gøre gældende: Hvis en kasseassistents løn i fremtiden er i nærheden af dagpengesatsen, så skal lønnen naturligvis løftes.

I HK arbejder vi ved hver overenskomst for højere lønniveau til alle og især til butiksansatte.

Lige netop de butiksansattes lønniveau er altså ikke særligt højt set i forhold til den kæmpe indsats de yder og har ydet under hele corona-krisen.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.