DEBAT Limfjordsforbindelse

Ny forbindelse vil sætte ekstra skub i vækst og udvikling

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Ane Halsboe-Jørgensen,uddannelses- og forskningsminister (S), Uddannelses- og Forskningsministeriet, Børsgade 4, 1215 København K

LIMFJORDSFORBINDELSE:Torsdag var en ekstra dejlig dag at være nordjyde. Det var dagen, hvor regeringen kunne præsentere infrastrukturudspillet ”Danmark fremad”. Det bliver en plan, som kan få stor betydning for Nordjylland mange år ud i tiden.

Med udspillet er det lykkedes at holde hånden under den grønne omstilling samtidig med, at vi opgraderer og bygger veje, skinner og cykelstier for mere end 100 milliarder kroner.

For seks år siden tog jeg og tre andre nordjyske folketingsmedlemmer det første symbolske spadestik på Egholm. Det gjorde vi med et løfte til Nordjylland om, at vi i Folketinget ville kæmpe for den tredje limfjordsforbindelse over Egholm. Derfor er jeg naturligvis meget glad for, at vi med udspillet har en ekstra Limfjordsforbindelse med. Det var helt afgørende for mig.

Den nye Limfjordsforbindelse vil ikke bare nedsætte trængslen i og omkring Aalborg. Den vil sætte ekstra skub på vækst- og udviklingsmuligheder i hele Nordjylland. Det er ikke bare en rar ting – det er fuldstændigt afgørende for vores region.

Infrastruktur handler ikke kun om, at det er træls at sidde i kø i sin bil. Det handler også om at binde regioner sammen og om at sørge for, at der bliver kortere mellem land og by.

Med den nye forbindelse over Limfjorden styrker vi sammenhængskraften mellem Aalborg og alle de omkringliggende byer.

For regionens sammenhæng er det også afgørende, at Limfjordsprojektet på trods af dets størrelse ikke er den eneste gode nordjyske nyhed i udspillet. Vi ønsker nemlig også at opgradere rute 26 mellem Sallingsund og Hanstholm, ligesom vi vil bruge 200 millioner kroner på rute 40 mellem Ålbæk og Skagen.

Derudover vil regeringen oprette nye landsdækkende puljer, som kommuner kan søge midler hos til at bygge cykelstier, kollektiv transport og lokal infrastruktur.

Jeg håber, at nordjyder fra alle ender af regionen vil gribe chancen og opfordre deres kommuner til at søge de penge, det kræver at realisere gode lokale ideer.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Forsiden