Ny motorvej i vild kommune? Svært at tage politikere alvorligt

Af Ingelise Tarber,Grænsevej 1, 9000 Aalborg, tarber@stofanet.dk

VILD NATUR: ”Aalborg skal være Danmarks vildeste” skriver Lasse Frimand Jensen (S) i Nordjyske (29.5.), med henvisning til den konkurrence, som miljøminister Lea Wermelin har udskrevet til landets kommuner. Jeg tror, de fleste mennesker synes, at det er en rigtig fin måde at få os til at tage ansvar for vores natur. Men hvordan kan L.F.J. tage disse ord i sin mund, når han samtidig er medlem af et parti, der går ind for en motorvej i den vestlige del af Aalborg.

Når jeg læser hele stykket, kan jeg kun være enig, men så hyklerisk troede jeg faktisk, at ingen mennesker kunne være. Vi ved, hvor meget vild natur og biodiversitet, der går til grunde, hvis det går som byrådet og Folketinget har agt, at få vedtaget og bygget den altødelæggende motorvej, 22 km syd for Aalborg, hen over en økologisk dyrket ø og videre nordpå over fantastisk natur.

Faktisk behøver vi ikke at lede efter det, de efterlyser, mere uberørt skov, fredede naturområder, vilde dyr og planter.

Det findes lige netop der, hvor man påtænker at anlægge en motorvej.

Når man lufter sin frustrationer om al den dejlige natur, vi mister med den motorvej, siger tilhængerne: ”Vi skaber masser af natur andre steder”. Men hvor? Der er meget natur, der ikke kan skabes andre steder. Hvordan vil man genskabe det, man ødelægger på selve Limfjorden? Det er svært lige at forlænge fjorden andre steder hen.

Det er en konkurrence, man ikke kan tage alvorligt, og heller ikke Lasse Frimand Jensens opfordring. Vi må simpelthen forlange mere seriøsitet af vores politikere. Vi kan jo ikke tage dem alvorligt, når de siger ét og gør noget andet.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.