Nyt iværksætterråd giver større stemme til de små

Af Daniel Borup,byrådsmedlem (V) i Aalborg Kommune, Teglværks Alle 11, 9000 Aalborg,dj-byraad@aalborg.dk

IVÆRKSÆTTERRÅD:Endelig! Aalborg har fået sit iværksætterråd.

Jeg har en vision om, at Aalborg skal være Danmarks førende iværksætterkommune. Med et iværksætterråd er vi nu et stort skridt nærmere.

Iværksætterrådet er nedsat af Aalborg Byråd og består af syv iværksættere og tre byrådspolitikere. Og mig bekendt er dette det første af sin slags i Danmark.

Ved at inddrage iværksætterne kan vi målrette indsatsen, så kræfterne og ressourcerne bruges der, hvor iværksætterne selv oplever, at de vil gøre mest gavn. På den måde kan vi skabe bedre vilkår for virksomheder med vækstpotentiale.

Helt grundlæggende handler det om, at iværksætterne fortæller kommunen, hvad de har brug for - og ikke at kommunen fortæller iværksætterne, hvad den kan tilbyde. Samtidig vil dette råd være en direkte linje ind til byrådet, hvor også politikere på tværs af partifarve kan lære mere om Aalborgs iværksættermiljø, og om de mange facetter et liv som iværksætter bringer med sig.

I Aalborg Kommune har vi allerede Aalborg Erhvervsråd, der bedst repræsenterer de store og de etablerede virksomheder og organisationer.

Men den lilles stemme kan hurtigt forsvinde hen blandt alle disse.

Iværksætterrådet vil derfor være de små og de nyes talerør ind i kommunens erhvervspolitik, og i den strategi, som der sætter rammerne for kommunens iværksætterrådgivning.

Det er til dem med de unge cvr-numre, til dem med de innovative idéer, og til dem, der veksler viden til en virksomhed.

Oprettelsen af Aalborg Iværksætterråd spiller også en vigtig rolle i forhold til Aalborg Kommunes uddannelsesstrategi.

Et af målene for 2022 er, at 15 procent af de studerende i Aalborg, påbegynder sin karriere som iværksætter med base her i Nordjylland. Enten mens de uddanner sig, eller efter de har afsluttet deres uddannelse.

Hvordan vi i Aalborg Kommune kommer denne målsætning nærmere, er netop ét af de emner, som Iværksætterrådet skal være med til at bidrage til.

Siden min første arbejdsdag i Aalborg Byråd har det været en ambition for mig at give en større stemme til iværksætterne.

Idéen om et iværksætterråd luftede jeg første gang i 2018, men ambitionen var også at oprette et råd, der ikke bare lyder godt - men som faktisk rykker noget ude i virkeligheden.

Derfor var flere nøglepersoner fra Aalborg iværksættermiljø også med til at forme og udarbejde forslaget, indtil vi i 2019 fremsatte det - og fik det vedtaget.

Planen er, at Aalborg Iværksætterråd mødes fire gange om året. Første møde er i februar, hvor vi skal vælge formand. Jeg indstiller til, at det bliver en iværksætter - og ikke en politiker -, der udpeges til denne post.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Breaking
Mia-sagen: Grusomt anklageskrift
Luk