Plads til forbedring på jobcenteret i Aalborg

Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:10

Af Sólbjørg Jakobsen, spidskandidat for Liberal Alliance, i Aalborg, Højgården 69, 9380 Vestbjerg, solbjorgjacobsen@hotmail.com

JOBCENTER: For nylig langede Aalborgs borgmester ud efter A-kassernes indsats i forhold til de ledige akademikere. Det fik formanden for Danske A-kasser til (10.12.) at bede borgmesteren først feje for egen dør. Tak, Torben Poulsen – jeg er meget enig. Jobcenterindsatsen i Aalborg Kommune skal være bedre. Vi bruger en masse penge, men alligevel rangerer vi lavt på landsplan.

Spørger du mig, har vi bl.a. begået den fejl, at vi har opdelt målgrupperne med for tykke vægge. Det er ikke kræfterne værd at forsøge at dele folk op i kasser og systemer. Primært fordi det er dyrt og unødvendigt og fordi mennesker som regel ikke er firkantede nok til kasser.

Af samme årsag er min sparsomme opfattelse af ledige akademikere, nærmest identisk som min sparsomme opfattelse af alle andre ledige. Udover at de mangler et job, ved jeg nemlig intet om dem, før jeg forholder mig konkret til deres situation.

Min generalisering rækker derfor kun til fire påstande:

- Langt de fleste ledige hader at være ledige.

- De fleste ledige er ikke kræsne og vil bare i arbejde snarest.

- Nogle ledige trænger til at justere deres forventninger.

- Enkelte ledige har det fint på ledighedsbænken og har i den grad brug for et kraftigt skub!

Uanset hvor man befinder sig på skalaen, så er kommunen forpligtiget til at give en beskæftigelsesindsats – og med de penge vi bruger i Aalborg Kommune, skal vi gøre det bedre. Men det kræver, at vi indser, at vi har et problem. Derfor - som Torben Poulsen skriver – bør borgmesteren feje for egen dør i stedet for at sende aben videre. Liberal Alliance håber, at vi snart kan erkende problemet og komme i gang med at udvikle en mere effektiv og mere menneskelig beskæftigelsesforvaltning.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden