Pludselig åbninger og lukninger er respektløst over for erhvervslivet

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:46

Af Janny Oien, cafémedarbejder, Fanøvej 14, 9900 Frederikshavn, jannyoien14@icloud.com

GENÅBNING: Endelig blev vi sluppet fri af regeringens jerngreb. Ikke en eneste mink tilbage, mange familier er opløst, og endnu ikke nogen form for erstatning er kommet på tale. For vores regering har travlt med, for at citere Venstres Jakob Ellemann- Jensen, ”at redde deres eget skind”.

Det har betydet, at vi i Nordjylland har måttet lukke ned og være i vores egen kommune, og vi i restaurantbranchen har for anden gang i år måttet lukke ned, og det koster.

Både det mentale og økonomiske overskud skrumper. Også selvom man får økonomisk kompensation.

Jeg er selv ansat i en café, og jeg har glædet mig til, at vi igen kan åbne, og jeg ved, at mine kolleger og chef også glæder sig sammen med resten af branchen.

Men det er, som om regeringen slet ikke har tænkt på, at caféer ikke kan drives uden mennesker.

Det viser sig nu, at diverse undersøgelser og test ikke har kunnet give belæg for at lukke Nordjylland ned overhovedet eller for den sags skyld at slå de mange millioner mink ihjel.

Det betyder, at Nordjylland nu igen kan lukke op, og restriktionerne ophæves. Det er efter min mening kun lykkedes under stort pres fra Per Larsen (K) og de syv nordjyske borgmestre.

”I må åbne jeres caféer og restauranter fra i morgen,” blev det meddelt torsdag middag.

Er der overhovedet nogen, der har gjort sig tanker om, hvordan man driver en café eller restaurant?

Så sent som i sidste uge fik vi at vide, at der ikke bliver åbnet før 3. december, da de sundhedsmæssige anbefalinger skal overholdes. Og det kunne ikke laves om.

Nu står vi imidlertid kun 14 dage efter nedlukningen og får at vide, at vi bare kan åbne op igen.

Det betyder, at der skal handles ind og tjekkes op på, om der er varer nok. Der skal forberedes mad, fyldes op og bages kager. Nogle er måske gået i gang med en omgang maling eller vinterrengøring, man lige så godt kunne fordrive tiden med. Alt det skal der lige styr på, og det tager ikke kun ét døgn.

Det er respektløst over for branchen og for Nordjylland at behandle os på denne her måde.

Jeg håber, at nogen, især regeringen, får øjnene op for, at det at lukke ned og åbne op igen ikke er noget, man ”bare lige gør”, blot fordi statsminister Mette Frederiksen befaler det.

Jeg håber, at regeringen snart forstår, at man ikke bare kan bruge sin magt over for hverken minkavlere, nordjyder eller danskere på den måde.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden