Regeringen skal ikke løbe fra regningen i Nordjylland

Af Per Larsen, folketingsmedlem (K), Svanelundsvej 36, 9800 Hjørring per.larsen@ft.dk
NORDJYLLAND:Vi må ikke aldrig gå på kompromis med befolkningens sundhed.
Men den cluster 5-variant, som er årsag til alle de restriktioner, som vi her i Nordjylland er underlagt, er antageligt uddød. Selv SSI’s sundhedsfaglige direktør antager, at vi aldrig ser den nævnte mutant mere.
Set i det lys er det en ualmindelig høj pris, som vi nordjyder betaler.
Vores landsdel har lidt skade af det skræmmebillede, som regeringen har forsøgt at male af Nordjylland.
Vores frihed som nordjyder er blevet taget fra os, og det kan få enormt store konsekvenser for sårbare og ældres sundhed, når de oplever social isolation som nu. Det vækker stor bekymring hos mig - både som sundhedsordfører og som nordjyde.
Lige så alvorlige er de erhvervsmæssige konsekvenser, som nedlukningen af Nordjylland har. Mange virksomheder må undvære deres medarbejdere, fordi de bor i nabokommuner og derfor ikke må tage på arbejde. Produktionen i vores landsdel er under alvorligt pres. Det gør indhug i mange virksomheders indtjening og koster nordjyske arbejdspladser.
Det bliver ualmindeligt dyrt for kommunekassen, og derfor er det min klare forventning, at regeringen kompenserer de nordjyske kommuner ekstraordinært. For nedlukningen af Nordjylland rammer ikke bare familier og erhvervslivet ualmindeligt hårdt - det risikerer også at føre til store forringelser af kernevelfærden, når pengene ikke kan tjenes.
Regeringens frontalangreb på minkbranchen kommer den også til at skulle betale for. Pelsdyravlerne skal have den erstatning, som de har krav på, og det kommer jeg til at bruge alle mine vågne timer på at sikre. Når regeringen - oven i købet på ulovlig vis - nedslagter et helt erhverv, har den bare at give berørte farmere og familier en god erstatning.
Nedlukningen af Nordjylland er kommet med så stor kraft, at vi alle mærker konsekvenserne, og mange nordjyder er truet på deres levebrød og efterladt i usikkerhed af regeringen. Den usikkerhed kæmper vi konservative hver dag for at gøre en ende på.
En ting står dog helt klart: Regeringen skal ikke løbe fra regningen her i Nordjylland.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.