DEBAT Klima og miljø

Sats meget mere på kollektiv trafik – og gør det mindre attraktivt at køre bil

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Susanne Flydtkjær,regionsrådmedlem (EL), Vestre Fjordvej 34, 3.tv, 9000 Aalborg s.flydtkjaer@rn.dk, og Lis Jensen, regionsrådsmedlem (EL), Rødhus Kirkevej 15, Rødhus, 9490 Pandrup l.jensen1@rn.dk

KLIMA:Enhedslisten fik på Danske Regioners generalforsamling (11.9.) vedtaget et forslag om, at der skal arbejdes for at sikre grøn omstilling af den regionale trafikbestilling. Vi skal med andre ord have klimavenlig kollektiv trafik.

Regionerne har længe været på banen på klimavejen. Og allerhelst vil regionerne gerne have en koordinerende rolle i forhold til den grønne omstilling på alle områder. Det er også en behagelig rolle at have - for så er vi dejligt frie for at se indad på os selv. At vi som regioner skal ændre adfærd og selv omstille os til det grønne.

Men det er nødvendigt også at sætte turbo på vores egne omstilling - der er hurdler, vi skal over, ændringer der skal ske, muligheder vi skal have.

Der er i dag store begrænsninger i regionernes økonomi med drifts- og anlægslofter, som gør, at vi ikke må bruge de mange millioner, der hober sig op i regionskasserne.

Det er jo fortvivlende, at så mange millioner, der kunne bruges aktivt, ligger passivt hen, fordi der er loft over, hvor meget vi må bruge på anlæg og drift - selvom vi har pengene selv.

Så der er brug for at de nødvendige ressourcer til at omstille den regionale trafik, så vi kan nå målene om 75 pct. reduktion i 2030 og CO2-neutralitet i 2050, som et meget bredt flertal i Folketinget ønsker, og som vi ønsker, findes og gøres tilgængelige. Enten ved tilskud fra staten evt. i kombination med mulighed for, at vi må bruge vores egen formue.

Når en grøn kollektiv trafik spiller en central rolle, er det, fordi den kollektive trafik - og meget mere kollektiv trafik - er en forudsætning for, at det kommer til at gå galt for vores børn og unge, som det er gået galt for vores generationer - så galt, at man ikke kan se sig selv i en dagligdag, hvis ikke man har mindst to biler i en husstand.

Den kollektive trafik skal være så attraktiv, at de, der ikke i dag har en bil, heller ikke ser behov for at få en - heller ikke selvom, det er en el-bil.

Vores børn og unge skal opleve frihed til at deltage i aktiviteter - spejder og sport - uden at være afhængig af, at mor eller far kører dem i bil.

Vores ældre, som ikke har adgang til eller kører bil, skal have frihed til at deltage i aktiviteter - cafe, teater og vinklub - uden at være afhængig af voksne børn, der kører dem i bil.

Vi skal med andre ord sikre en kollektiv trafik, som giver alle frihed - og som gør at fremtidens generationer ikke ser bilen som en nødvendighed, men samkørsel i den kollektiv trafik opleves som det overvejende transportmiddel transportmiddel. Og den skal være grøn.

Om det er store eller små busser, fleks- eller plustur, føreløser småbusser eller lokalbaner. Grøn klimavenlig trafikbestilling koster i dag mere end sort fossil trafikbestilling - og der fordrer flere ressourcer, bedre rammer til at regionerne også kan nå målene.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.