DEBAT Fællesskab

Skal vi regulere mere – også på andre områder end corona?

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Tem Frank Andersen, Vestre Allé 19, 9000 Aalborg, tfa@hum.aau.dk

CORONA:Jeg har tillid til vores samfund. Og derfor også tillid til, at vores politikere træffer beslutninger om reguleringer af adfærd og interaktion i det offentlige rum i disse corona-tider.

Jeg har stor forståelse for, at når vi skal regulere vores adfærd og interaktion, så prioriterer vi problemer. Er covid-19 farligere end alkohol? Er det farligere end øget trafik (fordi frihed oversættes til at bruge en bil)?

Beslutninger om reguleringer af flowet i vores hverdag kræver prioriteringer. Beslutningerne om regulering af adfærd i disse corona-tider handler om at værne om særligt udsatte og om ikke at få sundhedssystemet til at bryde sammen. Disse beslutninger handler om disciplin.

Men hver eneste gang at der bliver drejet på disciplinskruen, så vokser graden af civil ulydighed. Det er en gammel erfaring, at hvis man kræver afholdenhed og disciplin, så opstår behovet for en ventil. En mulighed for at få afholdenheden og disciplinen belønnet. Sådan ser jeg også, at den danske håndtering af coronasituationen har gjort. Og vi har kunnet gøre det, fordi vi er et velorganiseret og demokratisk samfund.

Kampen mod corona vil fortsætte et pænt stykke tid endnu. Men hvis bekymringen er et kollapset sundhedssystem og dødsfald, så giver kampen stof til eftertanke.

Vi kan tage listen over de hyppigste årsager til for tidlige dødsfald i befolkningen. Skal vi til at regulere mere, så færre tager bilen? Hvis der kun er 10 km til og fra vores destinationer, er det så ikke på tide, at vi mere klart anbefaler ”tag cyklen” (eller bussen, dog corona!)?

Skal vi regulere endnu mere, så færre ryger eller tager giftstoffer?

Skal vi regulere mere, så hverdag ikke bliver til en fest (”Lille fredag” hver uge)?

I den virkelige verden er der nogen, der lever af, at vi ikke følger anbefalinger og dømmekraft.

Mine børn siger, at det skriger til himlen, at nattelivet bliver ved til den lyse morgen. For, som de siger: Alt efter klokken to er ikke go’! Det er en gammel viden, at god håndhygiejne og gode interaktionsformer (og god rengøring) nedbringer smittespredning og sygemeldinger (= udgift for virksomheder og det offentlige).

For 100 år siden viste lægen Ignaz Semmelweis, at hvis der blev reguleret i hygiejnen på barselsgangene, så faldt børnedødeligheden.

Men vi mangler en reel dialog mellem parterne. Lige nu er borgmestrene i flere danske kommuner efter de unge.

Unge har alle dage haft brug for disciplinering. Men spørgsmålet er, om disciplinering for at undgå døde og et sundhedssystem i knæ (= så kan vi ikke redde alle de andre patienter, der har behov), kræver noget andet.

Jeg ved, at rigtigt mange kommuner har ungeråd eller ungdommens byråd. Hvad med at aktivere disse? Hvad med, at vores uddannelsesinstitutioner mere seriøst taler med de unge, for at finde gode corona-vaner i en ungdomskultur? Jeg er sikker på, at det foregår. Men det er ikke særligt synligt i medierne.

Regulering er en politisk handling, og i vores samfund sker den demokratisk.

Det vil sige, at alle parter høres og giver deres bidrag. Budskabet om dialog, konkret med de unge, læser jeg ikke så meget om i pressen. Det her er meget komplekst. Og vi vil også i den nære fremtid stå med udfordringer. Også udfordringer, der er større end covid-19.

Men uanset truslen, så bør reguleringer ske informeret og i dialog. Og ikke mindst med en klar bevidsthed om, at fordringer om disciplinering og (selv)regulering skaber et modtryk: Hvornår får vi belønningen?

Derfor har jeg markeret i alle de institutioner, hvor jeg har min gang, talt for ”ventilen”.

Disciplin kan kun opretholdes, hvis der er en ventil, hvor alt det, der skal holdes nede, kan få dampen frigivet.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.