DEBAT Uddannelse

Slut med cigarkasse-tænkning i uddannelsesverdenen

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af John Marnov Kristensen, Forårsvej 84, 9220 Aalborg Øst johnmarnov@gmail.com

UDDANNELSE:I uddannelsesverdenen kan man se en smule mere positivt på fremtiden, efter at de forkætrede to pct. omprioriteringsbidrag endeligt er fjernet.

De penge, der er betalt til de to pct., mangler dog stadig, og det vil tage en rum tid, inden den enkelte uddannelsesinstitution har udredt dette.

En anden udfordring er den kultur, som det borgerlige styre gennem sammenlagt tæt ved 15 år har higet til, netop en teknokratisk verden med mekanisk tænkning, alt handler om penge og regneark.

Disse værdier har fremhersket en massiv administratorkultur, hvor vi skal spare os ud af problemerne, og hvor vi gør det kendte, for det er vi tygge ved.

Administratorerne bruger meget tid på de to cigarkasser, hvor de med fryd flytter en 50-øre fra den ene kasse til den anden, mens verden passerer forbi.

Det er selvfølgeligt sat på spidsen, men værdierne her bliver et spejlbillede af den politiske dagsorden, der er blevet presset ned over uddannelsesinstitutionerne.

En forstærket faktor er, når den øvrige organisation følger trop efter ledelsen.

De gør ikke, hvad der bliver sagt, men hvad de ser. Så det er ikke kun genrejsningen af de betalte to pct., det er også en drejning af kulturen til at tænke fremdrift.

Et af de uddannelsessystemer, der har været underlagt de to pct. årlig besparelse er AMU-systemet, og mange AMU-centre har været presset i knæ med udsigt til en lukning. Heldigvis er det ikke kommet så vidt.

Det er beskæmmende, at uddannelsessystem som AMU har lidt den tort, når man tænker på, hvor enestående et uddannelsessystem det har været.

AMU’s fornemmeste opgaver har været at skabe uddannelse og fremtid for de dårligst uddannede i dette samfund.

Det har de været formidable til gennem tiden, med sejre til en masse mennesker, der har været på en eller anden uddannelse ved AMU.

I tidligere tider var udvikling et højt beskattet begreb ved AMU, som gjorde det muligt at sætte gang i en række initiativer for en stor bredde af mennesker.

Det lykkedes langt hen ad vejen, fordi samarbejdsrelationer var grundstenen, det være sig offentlige og private samarbejdspartnere, faglige organisationer og samarbejde på tværs af uddannelsesudbydere i en fælles løsning af opgaverne. Af politiske årsager har tendensen bevæget sig i retning af et erhvervsskolesystem – ikke at det er dårligt med erhvervsskolesystemet – men at den kendte humanistiske AMU-kultur har svære kår, hvis ingen.

Det fører tilbage til administrator-kulturen, der gør sin fyldest i krisetider, de kan spare på penge og ressourcer.

Desværre kan man ikke spare sig til udvikling, selv om mange har forsøgt. I begrebet ”Den lærende organisation” kaldte man det at lave et enkelt loop. Man handlede og erfarede og befinder sig i et overlevelsesparadigme.

Derfor er der brug for ledelser i AMU, der kan tænke og agere i strategisk, baseret på holistisk tænkning krydret med entreprenør-kultur, hvor man laver et dobbelt loop.

Man erfarer, reflekterer, man vurderer, man beslutter, og man handler. Man befinder sig i et udviklingsparadigme, hvor der skal tænkes humanistisk fremdrift. At vente på bedre tider er spild af tid.

Det er nu, der skal handles, ved at hæve sig op over cigarkasse-tænkning, det vil i sidste ende forbliver småpenge. Det er nye tider. Godt nytår med held og lykke.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.