DEBAT Energi

Solcelleejere ofre for urimelige ændringer

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Kurt Berg Larsen, Doppen 9, Bratten, 9981 Jerup, doppenni@gmail.com

I fortsættelse af mit indlæg (6.1.) om solceller skal jeg her kort beskrive min situation og hvad den konkrete ændring i afregningen for private solcelleejere betyder i kroner og øre for mig. Samme forhold, dog med andre beløb, gør sig gældende for de øvrige ca. 85.000 private solcelleejere.

Min udgift til el vil stige med ca. 5208,64 kr. pr. år.

I 2011 investerede jeg i et solcelleanlæg med 10 celler på i alt 2500 kWh, en udgift svarende til ca. 65.000 kr.

I 2013 fik jeg installeret en varmpumpe-luft/vand til ca. 100.000 kr. og i 2016 yderligere en varmepumpe luft/luft til ca.15.000 kr. Alle tre produkter er betalt af min skattepligtige indkomst, ligesom alle beløb er inkl. moms.

Den daværende nettoaftale for mine solceller, som i november 2011 blev tilkoblet el-nettet og godkendt, ville løbe indtil november 2032. Altså ville jeg frem til 2032 kunne nyde godt af min egen produktion på ca. halvdelen af mit forbrug. Alt sammen med det klare formål fremadrettet at opnå lavere omkostninger som pensionist og samtidig være mere miljøvenlig.

Jeg blev således lovet, at den el-produktion, der ikke blev anvendt i produktionsøjeblikket f.eks. om sommeren, kunne lagres på nettet til senere udnyttelse f.eks. om vinteren i forholdet 1:1.

I de snart 10 år, jeg har haft solceller, har den årlige opgørelse altid været korrekt, så den tekniske løsning har virket.

Jeg bruger sammenlagt ca. 5000 kWh om året og har som nævnt baseret min opvarmning med varmepumper. Af de 5000 kWh producerer mine solceller ca. 2300 kWh om året.

De resterende 2700 kWh køber jeg. Samtidig betaler jeg en afgift (transportbetaling) for den el, jeg selv producerer. Den el, jeg køber, koster mig inkl. afgifter og moms 6750,00 kr. årligt (2018/2019).

Energinets udmelding om, at flexafregningsmodellen øger udgiften årligt med 200-500 kr. i gennemsnit pr. solcelleanlæg. Det holder ikke stik. Det ligner misinformation fra Energinet.

Den el,som jeg fremadrettet producerer, skal jeg sælge på nettet til f.eks. Vindstød. På Vindstød.dk kan jeg se hvorledes salg af egenproduceret el beregnes (markedsprisen kan ændres).

I mit eksempel vil salg af egenproduktion på 2300 kWh betyder det en indtjening på 541,36 kr. Min udgift til el vil stige, svarende til min egenproduktion, altså skal jeg nu skulle købe mere el. Udgiften til el, med alle afgifter etc. og moms udgør ved simpel udregning: (2700 kWh divideret med 6750 kr. = 2,50), ca. 2,50 kr pr. kWh. Dvs. at jeg skal købe 2300 kWh gange 2,50 kr = 5750 kr.

Den el, jeg sælger, giver mig 541,36 kr., altså en merudgift på 5208,64 kr. pr. år. En overraskende prisstigning på næsten 80 pct., oveni min investering.

Er det rimeligt, kære klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen?

Kan vi som borgere ikke have tillid til jer folkevalgte politikere? Kære politikere i den nuværende regering, vil I sikre, at den oprindelige aftale, som er gældende indtil november 2032, fastholdes uændret for de nuværende solcelleejere?

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.