DEBAT Klima og miljø

Stop transportspild – gør det nemmere for os at rejse sammen

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Kasper Dam Mikkelsen, co-founder, NaboGO, Brisevej 12, 7120 Vejle Økasper@nabogo.com og Thomas Øster, adm. direktør, Nordjyllands Trafikselskab, John F. Kennedys Plads 1T, 9000 Aalborgto@NTmail.dk

TRANSPORT:Åbent brev til transportministeren: Kære Benny Engelbrecht,

Først og fremmest tak for den gode dialog, vi har om udfordringerne på persontransportområdet.

Når vi alligevel skriver nu, er det, fordi den aktuelle debat om omstilling til el-biler virker endimensionel, og fordi vi deler den bekymring, som du udtrykker i Politiken (11.9.) om, at passagerne vælger den kollektive trafik fra og bilen til. Hvis den udvikling fortsætter, vil den øgede trængsel ifølge Dansk Industri koste samfundet mere end 30 milliarder kroner – et stort beløb! Samtidig skal vi huske, at trængselsproblemerne ikke løses af, at bilerne kører på strøm.

Ingen tvivl om, at personbilerne skal omstilles til el og lignende bæredygtige drivmidler. Men opgaven med 70 pct. CO2-reduktion er stor, og at gøre det alene ved omstilling til grønne drivmidler svarer vel lidt til at prøve at vinde en fodbold-EM-finale mod Tyskland udelukkende med dyre angrebsspillere og uden brug af bundstærke forsvarere og sejlivede midtbanespillere. Der skal andet og mere til.

Det aktuelle forslag til el-bils-omstilling tager udgangspunkt i et business-as-usual scenarie, hvor der i 2030 er 350.000 ekstra biler på vejene. Den udvikling skal vendes, hvis målet om 70 pct. CO2-reduktion skal nås. Der synes at være behov for incitamenter, der i stedet kan få 350.000 færre biler på vejene i 2030. Det kalder på en holdnings- og adfærdsændring hos danskerne, hvis udviklingen skal vendes. Det kalder på, at flere rejser sammen, så der ikke er behov for så mange biler.

I dag sidder der kun 1,05 personer i hver enkelt bil i myldretiden. Vi skal tælle til 20, før der kommer en bil med bare to personer i, svarende til en ledig kapacitet på næsten 80 pct.. Det kalder vi transportspild, og ligesom f.eks. madspild kan og bør transportspild reduceres til gavn for både CO2-udledningen og den store samfundsøkonomiske trængselsregning.

For bare 10 år siden sad der 1,12 personer i bilerne i myldretiden, og for 20 år siden var tallet 1,4. Hvis vi på 10 år kan lykkedes med at øge belægningen i bilerne til 1,4 personer igen, svarer det alene til 25 pct. CO2 reduktion fra myldretidstrafikken, og ikke mindst tilsvarende fald i trængsel på vejene og parkeringspladserne.

For os handler det dog om meget mere end dette ene eksempel. På lokalt og regionalt niveau arbejder vi benhårdt på at få flere til at rejse sammen ved at tilbyde moderne kollektiv trafik, der er fleksibel og attraktiv og inkluderer nye innovative services som f.eks. privat samkørsel.

Når flere rejser sammen – uanset om det er i bil, bus eller tog – vil transportspildet, trængslen og CO2-udledingen alt andet lige mindskes. Derfor bør den kollektive trafik og private samkørselsformer i højere grad indtænkes som en del af løsningen på problemerne fremfor, at der primært tænkes i omstilling til mere bæredygtige drivmidler.

Vi tror fuldt og fast på, at vi med en dansk opskrift bestående af partnerskaber, adfærdsændringer, digitalisering og omstilling til grønne drivmidler, kan skabe et nyt verdensklasseeksempel på grøn omstilling på linje med det, som Danmark har skabt på energiområdet. Trafikselskaber i lande som Sverige, Norge, Holland og Belgien kigger allerede nu på den forandring, som vi søger at skabe i Danmark.

Vi står klar til at tage vores tørn i forhold til at vinde kampen mod den øgede enkeltmandsbilisme, men vi ser meget gerne, at Folketinget giver os plads på banen og medvind til at tiltrække passagerer i de mere energieffektive transportformer som tog, bus og samkørsel. Det kan ske ved, at den kommende plan for fremtidens infrastruktur i langt højere grad indeholder initiativer, der skaber ændringer i transportvaner, og bygger infrastruktur, som gør det nemmere at rejse sammen.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.