Stop vanvidskørsel - vi har selv ansvar for vores bilnøgler

Af Benny Engelbrecht, transportminister (S), Egevej 7, 6300 Gråsten

VANVIDSKØRSEL:Vanvidskørsel skal stoppes.

Det er en fuldstændig uacceptabel handling, som ikke hører hjemme i et land som Danmark. Derfor får bilisten en fængselsstraf, og politiet beslaglægger bilen med mulighed for senere konfiskation – og det gælder, uanset om føreren ejer bilen selv eller ej.

Det kalder chefredaktør her på avisen, Jens Peter Svarrer, for ”juridisk fartblindhed” i sin leder (8.5.).

Jeg medgiver, at det er kontroversielt at tage en bil, der for eksempel er leaset, men jeg må understrege, at et bredt flertal i Folketinget er enige om, at konsekvenserne af vanvidskørsel er så store, at det er berettiget.

Man kommer ikke bare lige til at køre over 200 kilomenter i timen eller med en promille over 2, og vi har desværre set alt for mange eksempler, hvor den helt vanvittige og ansvarsløse adfærd har kostet liv. Det går ikke længere, for nu har den lovgivende forsamling vedtaget, at politiet kan beslaglægge bilen – og det gør de også.

Rigspolitiet har på de knap seks uger, det har været muligt for dem, beslaglagt 73 køretøjer; hvoraf de 32 ikke var ejet af føreren selv. Så selvom jeg hører kritikken fra Jens Peter Svarrer, så må jeg bare slå fast, at tallene med al tydelighed viser, at vi har et problem med vanvidskørsel i lånte og leasede biler. Samtidig er det klart, at retssikkerheden skal være i orden. I lovgivningen er det sikret ved, at det er domstolene, som i sidste ende afgør den enkelte sag. Sådan må og skal det være i et retssamfund, og det mener jeg ikke på nogen måde er udtryk for ”juridisk fartblindhed”, som chefredaktøren kalder det.

Det er med helt åbne øjne, at vi i Folketinget har sagt, at man også har et ansvar for, hvem der kører i ens bil. Så lad det være en opfordring herfra til alle privatpersoner og professionelle biludlejere: Overvej, hvem I giver jeres bilnøgler til. For det har konsekvenser, hvis den, der har lånt nøglerne, ikke opfører sig ansvarligt. For den enkelte og for os alle sammen.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.