Tænk på andre end dig selv – ellers lukker landet igen

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:35

Af Søren Kristian Kristensen, Magisterparken 47, 9000 Aalborg sk-kristensen@hotmail.com, www.oz4skk.

Nu skal dagens Danmark og hverdag ikke bare handle om covid-19/coronavirus, afspritning af hænder, handsker på i butikkerne, holde afstand osv. - men hvor er folks pli, dannelse, opdragelse henne i 2020?

Da alle var i højrisikogruppen for at blive smittet med corona, og det meste var lukket ned i knap otte uger, var der en omsorg for andre i det danske samfund, folk tog hensyn til hinanden og andre.

Det er glemt, gået væk, pist for solen!

Vi moser ind i storcentre og butikker, igennem svingdøre, og det kan ikke gå stærkt nok med at få åbnet det sidste af Danmark op. Som en sagde til mig forleden: Vi savner de store koncerter, byfester, kræmmermarked, byturen i Jomfru Ane Gade, gadefester, og når butikkerne og storcentrene er åbnet, kunne statsministeren også åbne for, at vi kan afholde de ting igen.

Undskyld mig lige, corona-virussen er ikke ovre endnu. Vi har den stadig her. Den er bare blevet rimeligt kontrolleret.

Og hvis folk tager på eksempelvis værtshuse, diskoteker, til koncerter byfester osv., får vi med 1000 pct. garanti en ny smittebølge, og så bliver der lukket ned igen. Hvad bilder folk sig ind?

Jeg har også hørt flere sige: De, som har arbejdet hjemmefra, skulle have været sat ned i løn på ”dagpengesats-niveau”, for det har jo bare været ferie og frihed at gå og hygge sig derhjemme til fuld løn.

Nej! Det har været en stor belastning for hele familien, at en eller to har arbejdet/gået i skole/gymnasiet hjemmefra.

Der har skullet lægges planer, laves om på hverdagens rytme, laves hjemmearbejdsplads, flytte computer og kontorting fra arbejdet og hjem og tilbage igen..

Nej, de heldige er de mennesker, der har haft job hele tiden under dette her, og som har kunnet tjene sin løn, beholdt hus, hjem, bil osv.

Rigtigt mange har det skidt lige nu, både med job, økonomi, huse på tvang, bil, der er solgt med gæld, og folk, som ikke har haft økonomisk rygstød fra deres bank, som har vendt tommelfingeren nedad.

Den sidste gruppe tager stadig tager alt for let på hverdagen med ikke at spritte fingre af, tage engangshandsker på i butikker, ikke holde afstand til andre, mødes i større grupper, fester privat og bare blæser på det hele og er totalt ligeglade. De skulle ”tvangssmittes” og isoleres i deres hjem. Så forstår de først, at man kan dø af corona.

Det samme gælder den gruppe, der kommer med den sang om: Vi skal bare på ferie i 14 dage til udlandet, dansk møgsommer, der er kedeligt i Danmark, og de små øer og samfund bliver overrendt af turister.

Så bliv hjemme! Vær aktiv med jeres børn, ægtefælle osv. i mindst tre uger. Tvungen ferie!

Så kan vi få dem ud på arbejdsmarkedet, som går ledige, imens andre holder ferie , så på den måde går Danmark ikke i stå, og hjulene holdes i gang.

Tænk nu på andre end blot på dig selv og din egen tegnebog.

Hvor er folks pli henne?

Jeg ved godt, at jeg er meget rød socialdemokrat, og jeg er stolt af at vi har en statsminister som Mette Frederiksen, som virkeligt har gjort et kæmpe stykke arbejde og løftet en kæmpe opgave med fornuft og følsomhed for alle.

Lad os nu ikke få Danmark lukket ned igen inden sommerferien.

Lad os støtte det danske samfund med leje af sommerhus, campingvogne, campingpladser.

Mange folk har det sådan nu, at mere ville have mere , og folk er griske over for dem, som ikke har noget mere.

Tænk nu over din egen opførsel over for andre.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden