DEBAT Sundhed

Tak for høj moral og ansvarlighed under coronavirus

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Pernille Weiss, medlem (K) af Europa-Parlamentet, ASP 14E165, 60 Rue Wiertz, B-1047 Bruxelles, pernille.weiss@europarl.europa.eu

CORONAVIRUS:Jokes om coronavirus, som i begyndelsen fik os til at trække på smilebåndet, falder til jorden. Det er heller ikke længere en relativ risiko, som kun rammer de lande, som ikke har styr på deres sundhedsvæsen. Sagen er nu den, at vi må erkende, at Corona-19 er på vej rundt på kloden med den adfærd, som minder om en løbsk steppebrand. Mennesker med i forvejen svagt helbred - især ældre - er i risikozonen for at blive syge af at møde denne endnu ukendte virus.

Den vil formentligt skulle rase rundt, indtil den er raset ud, sådan som vira plejer at opføre sig. Øvelsen er at hjælpe hinanden lokalt og over grænser med at få farten, hvormed Corona rider rundt, sat ned. Derfor karantæne til dem, der bærer virus og derfor opfordres eller forbydes raske til at reducere vores bevægelsesmønstre til det mulige minimum, mens vi holder fysisk afstand til hinanden og vasker hænderne grundigt og ofte med sæbe.

Selv sidder jeg i Bruxelles i en stærkt affolket parlamentsbygning. Kun medarbejdere og journalister har sammen med os folkevalgte adgang til det hus, der normalt summer af liv og aktivitet. Især i lyset af klimaudfordringen og senest også grænsekrisen til Tyrkiet, er der rigeligt at arbejde med, og det gør simpelthen ondt i maven ikke at kunne fortsætte med det med både den grundighed og hastighed, som de begge kræver.

Der er nok at være trist over. Mennesker dør, samfund går i stå, økonomien bløder. Emner, som nemt kan skubbe os ind i en opgivende og iagttagende tilstand, fordi vi ikke rigtig ved, hvad vi ellers kan gøre end at dele dramabekræftende opslag på de sociale medier.

I skrivende stund aner jeg ikke, om jeg kommer hjem til min familie lige foreløbigt. Det overlever vi selvfølgelig. Mine forældre er i risikogruppen for at blive alvorligt syge, så jeg forsøger at fjernstyre min energiske mor fra at forlade landsbyen og overlade sig til andres hjælp med at hente købmandsvarer. Jeg er sikker på, vi er mange, som gør, hvad vi kan for at hjælpe og skærme de potentielt mest udsatte for at blive kritisk syge. Og jeg er sikker på, at vi også er flere og flere, som undlader at grine høfligt af de jokes, der afslører et menneskesyn, som sætter begrænsning af økonomiske konsekvenser over menneskeliv. Til alle jer: Tak fordi I viser høj moral og ansvarlighed.

Selv bruger jeg - og min partigruppe i Europa-Parlamentet, Den Europæiske Folkepartigruppe (EPP) tiden, der opstår af de mange Corona-aflyste møder til at tegne på den beredskabsplan, der hurtigst muligt skal laves på erfaringerne af den akutte krise. Det gælder selvfølgelig i forhold til at få et stærkt og effektivt samarbejd på sundhedsområdet, så vi ikke - når vi næste gang i Europa angribes af en virus - skal begynde med at bruge tid på at finde ud af, hvad vi skal gøre. Det gælder alt fra kliniske retningslinjer over lagre for mundbind og testmateriale til at have tilstrækkelige sengepladser til dem, der kan reddes fra at dø. Men det gælder selvfølgelig også i forhold til at have et sikkerhedsnet klar til at hjælpe sårbare virksomheder og arbejdspladser, som risikerer at knække halsen, mens vi skruer ned for samfundets aktiviteter.

Corona er en udfordring for vores land og for Europa - ja for hele kloden - og minder os om, at vi aldrig må tage de nemmere hverdage for givet som evigt gældende. Sund fornuft og orden i penalhuset af beredskabsplaner, samt økonomisk ansvarlighed, så vi selvfølgelig har ressourcer nok til at betale alle nødvendige brandslukkere, er den lektie, vi aldrig må glemme.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.