Undervisning i tysk har aldrig været vigtigere
Af Emil Bang Andersen, kandidatstuderende i Tysk Almen på Aalborg Universitet, Niels Bohrs Vej 38 st. 8, 9220 Aalborg Øst, emil.bang.andersen@gmail.com
AAU-NEDSKÆRING: Vi tyskstuderende på Aalborg Universitet blev 21.11. ramt af den triste nyhed, at vores studie bliver nedlagt. Men hvorfor? Fordi AAU’s ledelse vælger, at de ikke nært så lukrative uddannelser skal skæres fra til trods for, at al statistik viser, at tyskkompetente universitetsuddannede er en mangelvare i det danske samfund.
Humaniora er længe blevet negligeret på Aalborg Universitets dagsorden, og specielt de mindre uddannelser har stået for skud, hvad angår de mange besparelser.
En underlig tendens tegner sig, hvor engelsk anses som alfa og omega i det 21. århundrede, men dekanen for humaniora, Henrik Halkier, har tilmed skrevet om, at ”det aldrig har været vigtigere” at kunne tale fremmedsprog som bl.a. tysk. Det harmonerer ikke rigtigt.
Jeg selv læser allerede min kandidat, men mange af mine medstuderende er ikke sikret sig adgang til en kandidat, når de engang kommer dertil. Ved de to andre uddannelser, der bliver lukket, – Virksomhedskommunikation i Spansk og Tysk – bliver der allerede gjort tiltag til at arbejde sig udenom oprettelse af kandidater til næste september. Mine medstuderende, folk som har meget af deres uddannelsestid tilbage, står uvidende og utrygge i skyggen af politikernes besparelser, og kan på ingen måde vide sig sikre i at kunne færdiggøre deres uddannelsesforløb i Aalborg, da de er bange for, deres kandidat får af samme skuffe
Der bliver talt om faglige og pædagogiske ”udfordringer” i undervisningen, men jeg kan som studerende stærkt afkræfte denne påstand. Undervisningen er personlig, nærværende og effektiv; man får opmærksomhed fra underviserne. Der er et tæt sammenhold, og man får kvalitet for pengene med de hjælpsomme og dygtige undervisere, vi har. Alt det vil de skære væk, men desværre tænker politikerne dog kun i kroner og ører.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.