Utryghed i nattelivet: Hvor er forældrene?
Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:09
Af Caroline Masello Horsens, Danmarksgade 11, 9000 Aalborg, studerende på AAU, medlem af Venstres Ungdom, Carolinemasello@hotmail.com
UTRYGHED: Til dialogmødet omkring utryghed i Aalborg gik det op for mig at der var meget stor forskellighed om emnet, og at nogle følte sig utrygge i nogle helt andre situationer end dem, jeg føler mig utryg i, og der var også nogle, der slet ikke følte utryghed, og emnet bød derfor på en meget spændende og saglig dialog med flere forskellige synspunkter.
Jeg lagde dog mærke til, at der var flere, som var enige i, at det er et stort problem, at der færdes så mange unge mennesker under 18 år inde i byen efter midnat, særligt omkring McDonald’s på Nytorv.
Det er også en problemstilling, jeg selv har lagt mærke til de seneste år, men jeg har aldrig lagt mange tanker i det, før nu.
Det var politikommissær Casper Jacobsen, der fint kunne forklare, hvor problemet formentligt opstår, og det gør det, når de unge mennesker bliver afvist på barer og klubber i Jomfru Ane Gade, så rykker de mod McDonald’s, som jo er et offentligt sted, og så holder de til der. Det får altså mig til at stille spørgsmålet: Hvor er deres forældre?
Jeg kan simpelt hen ikke forstå, at de kan få lov til at være ude så sent både fredag, lørdag og søndag, weekend efter weekend, og det er jo en problemstilling, der starter allerede et sted, hvor politiet altså ikke rigtigt kan blande sig, nemlig i hjemmet.
Det her drejer sig jo tydeligvis om nogle unge mennesker, der ikke har lyst til at være der hjemme, og hvorfor de så ikke vil det, kan der jo være mange grunde til, men jeg tror virkelig, at nogen bliver nødt til at gøre noget. De bliver jo tabt på gulvet de her unge mennesker, de har ikke nogle særligt nærværende forældre der kan hjælpe dem på godt og ondt i livet, så de har brug for hjælp et andet sted fra.
Det bedste vil være en form for socialrådgiver eller anden kommunalt ansat person med rette uddannelse, der vil kunne hjælpe de her unge væk fra byen og videre til et liv med faste vaner, hvor de kan få en lysere fremtid, end den, som det ser ud til, at de får nu.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.