DEBAT

Vælg en gylden bro over Limfjorden

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Kaj A. Jørgensen, lektor emeritus, ved Aalborg Universitet, Tranevej 48, Grindsted, 9310 Vodskov, kaj@inetdata.dk

Et stort flertal af nordjyderne viser opbakning til udvidelse af den eksisterende tunnel med et ekstra tresporet rør.

Det er klart den bedste løsning på stort set alle parametre.

Så denne løsning serveres hermed som ”den gyldne bro”, politikerne kan gå over i stedet for at hænge sig fast i en eklatant dårlig vestlig løsning.

Det påpeges, at trængsel ved tunnelen er det største problem, og netop det løses bedst ved et ekstra tunnelrør med vendbar trafik i midterste rør.

Tallene i den nye VVM viser tydeligt, at der ikke er behov for en omfartsvej til den gennemgående trafik.

Det er den store magnet, Aalborg Øst og Centrum med store arbejdspladser, virksomheder, institutioner, sygehus, skoler, butikker, osv., der overvejende genererer behovet for trafik på tværs af fjorden. Derfor er en opgradering af E45, inkl. tunnelen, den bedste løsning.

Ydermere kan et projekt med et ekstra tunnelrør planlægges, så det sker gradvist.

Tunnelrøret vil kun koste cirka det halve og bør anlægges først, men andre tiltag kan samtidigt eller efterfølgende udføres i takt med behovet (ingen kender jo reelt udviklingen 50-60 år frem).

Prisen for sådanne ekstra forbedringer vil være småbeløb i forhold til selve tunnelrøret.

En smart tilkørsel fra E45 til City syd er en oplagt mulighed og en frakørsel nord for motorvejskrydset Vendsyssel ved Bouet til en motortrafikvej mod Vadum er en anden oplagt mulighed (fra-/tilkørslen ad Høvejen kan så lukkes).

Det vil være en klar forbedring ved krydset, hvor fem spor nordfra skal flettes sammen til tre. Der er således tale om meget effektive løsninger.

Det skal påpeges, at et nyt tunnelrør kan og bør lægges umiddelbart øst for den eksisterende tunnelmunding på sydsiden.

Det er vigtigt for at have fleksibilitet til at lede trafikken ind i op til seks spor.

Rent teknisk er der ingen hindring, da røret faktisk vil ligge på land (kridt) næsten helt ned til midt under fjorden.

Ved nordenden vil det være fornuftigt at skabe lidt afstand (omkring 50 m) til den eksisterende tunnel.

Som nævnt af andre og illustreret i et læserbrev (15.4.) bør man i det ekstra tunnelrør lave en cykelpassage/flugtvej. Tænk, hvor bekvemt det vil være for rigtigt mange – et tiltag som utvivlsomt vil blive taget imod med kyshånd, nu hvor cyklisme vinder kraftigt frem.

Endelig bør det nævnes, at der inden for de syv mia. kr. sagtens kan blive råd til nye/ekstra effektive støjværn langs E45, endog med overdækninger på nogle strækninger.

Alt i alt en gylden anvisning til gavn for langt lang flere trafikanter.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.