debat

Vi alene vide – regeringen blæser på demokratiet

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Kaj Frederiksen, tidligere pelsavler, Limfjordsgade 103, Gjøl, 9440 Aabybro:

MINK:Jeg havde et møde med Jammerbugts borgmester, Mogens Gade, først i november for at få ham til at kontakte regeringen for at få en saglig diskussion om minkbranchen.

Nu skal man så læse i sin avis (31.12.), at ikke engang de samlede borgmestre i de hårdt ramte minkkommuner, Jammerbugt og Hjørring, kan nå ind til regeringen for at komme til orde med saglige informationer. De får bare en mail fra Fødevarestyrelsen om, at de skal holde op med at blande sig.

”Vi alene vide” - så fik vi det bekræftet én gang til, at denne regering blæste på demokratiet.

Det er ikke godt, hvis folket ikke må blive hørt.

Mette Frederiksen siger, at der er begået en fejl, men vi kan nemt finde fejl lige fra begyndelsen af aflivningerne, hvor der lå døde mink både på gårdspladser og veje og stræder.

Det er helt uforståeligt med så mange akademikere, der sidder i den regering, at de ikke kunne regne ud, hvor meget 17 millioner mink fylder og hvor meget plads og kapacitet, de skulle have til destruktion og brænding. (Det kunne jeg selv have regnet ud, selvom vi kun gik i skole i syv år i min tid).

Og de mange selvmodsigelser: Først bliver der sagt, at når minkene var døde, smittede de ikke længere. Men nu skal de graves op, og så siger de, at der skal gå seks måneder på grund af smittefaren.

Angående kompensation, nu hvor alle pelsdyravlerne har vist samfundssind: Nu synes jeg, at vores regering skulle gøre det samme over for pelsdyravlerne. Havde de stået med deres produktion, kunne de have fået forskud fra Danske Pelsauktioner. Men det kan de ikke, når hele produktionen er taget fra dem.

Så det ville være rimeligt at udbetale et aconto-beløb, f.eks. på 150 kr. pr. aflivet mink – hellere i dag end i morgen.

Det er svært at leve i Danmark uden indkomst og det kan tydeligvis trække ud med den færdige kompensation. (Den ”fulde” kompensation, der blev talt om igen og igen, da aflivningerne blev sat i gang, hører man meget lidt til nu, hvor det hele er sket).

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.