DEBAT Limfjordsforbindelse

Vi må få trafikken til at glide bedre ved Limfjordstunnellen

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Anker Lohmann-Hansen, trafikforsker, Risbjergvej 9, 9260 Gistrupanker@lohmann-hansen.dk

LIMFJORDSTUNNELLEN:Endelig sker der noget positivt ved Limfjordstunnellen. I årevis er der tabt millioner i kødannelse og trafikuheld. Vejdirektoratet har blot passivt set til, medens bilerne holder i kø. Men nu sker der noget. Vejdirektoratet skal i gang med malerpenslen. De ønsker en ny indretning, så trafikken fra Kridtsvinget og Rørdalsvej flettes sammen i en bane og herefter ledes ind på motorvejen. Det var på tide. Trafikken på motorvejen må helt klart have fortrinsret i forhold til sidevejstrafikken. Men det er slet ikke nok!

E45 bør bygges om helt fra Bouet og til Kridtsvinget. I morgentrafikken er det ved Bouet, det går galt. Her skal der tilføjes et ekstra spor frem til afkørslen mod Forbindelsesvejen. Ellers hjælper det ikke. Sammenfletningen af fem spor til tre på en alt for kort strækning kan slet ikke afvikle trafikken.

Lige før Limfjordstunnellen kommer der ekstra trafik fra borgmestersvinget – alt for tæt på tunnelåbningen. Her bør Vejdirektoratet indføre rampedosering, så der kun kommer trafik fra Borgmestersvinget, når der er plads til det på E45.

Ved Kridtsvinget er der kun en løsning, som på sigt skaber tilstrækkelig kapacitet: Et ekstra tunnelrør øst for den nuværende tunnel. Med udgangspunkt i tilgængelige trafiktal ser fremtiden således ud: Med en Egholmforbindelse vil trafikken i 2030 fordele sig med 28.000 i Egholmtunnellen og 85.000 i Limfjordstunnellen. Det svarer til en belastningsgrad på 0,48 i Egholmtunnellen og 1,14 i Limfjordstunnellen. Limfjordstunnellen vil fortsat være overbelastet som i dag. Med et ekstra tunnelrør vil trafikken i 2030 være 108.000 i limfjordstunnellen (flere på Limfjordsbroen og intet trafikspring). Det svarer til en belastningsgrad på 0,81 i Limfjordstunnellen og altså med god plads og uden kødannelser. At der ikke allerede i dag er en langsigtet, kapacitetsstærk løsning på den fjordkrydsende trafik er meget beklageligt. Aalborg Kommune har gjort det hele værre ved en byplanlægning, som øger trafikken over fjorden: Arbejdspladser i Aalborg Øst og boliger på Stigsborg. Trængselssituationerne på E45 ved Limfjordstunnellen må elimineres af hensyn til pendlere og erhvervslivet, som må have tillid til, at transport af varer - herunder forbindelserne mod Norge og Sverige - er pålidelig.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.