Vi modstandere af Egholm-forbindelsen er kommet for at blive

Af Ingelise Tarber,Grænsevej 1, 9000 Aalborg, tarber@stofanet.dk

MODSTANDERE:Noget, der virkelig undrer mig, er chefredaktør Karl Erik Stougaards nedladende udtalelser i Nordjyske (2.5.) i forbindelse med alle de høringssvar, der er indkommet til Vejdirektoratet. At han slet ikke er enig i vores holdning, Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen og Bevar Egholm som ø, er vi ikke i tvivl om. Men at være nedladende over for rigtig mange af Nordjyskes abonnenter er arrogance af værste slags.

Hvorfor bruger han ikke sin spalteplads til at rose den demokratiske protest, som vi ikke er forvænt med?

I stedet fortæller han om flere, der har sendt et vist antal høringssvar ind til Vejdirektoratet, ja, selv børn. Men han glemmer at for hvert svar, er der et menneske, der har sat sig ned og brugt deres tid på at give deres mening til kende.

Det er demokratiets ret, selv hvis det er kopier.

At børn giver deres mening til kende kan jeg godt forstå. De fleste børn, mine egne og også mine børnebørn elsker at komme på Egholm.

I samme forbindelse vil jeg også lige nævne Preben Bang Henriksens (V) udtalelse i Nordjyske (4.5.): ”Det er synd for debatten”. Det ville da være mere synd at lade dette ødelæggende projekt for en hel by gå fuldstændig upåagtet hen.

Ligesom Bjarne Lausten i et læserbrev (20.4.) skrev: ”Brug tiden på at gøre projekt mindre træls”, udtaler Karl Erik Stougaard: ”men forhåbentlig formår de i stedet at mobilisere deres kræfter til at stille kritiske, men konstruktive krav under selve byggeriet”.

Det siger lidt om, hvor meget K.E.S. har forstået ved en VVM-høring. Og begges udtalelser fortæller os, at selv de, synes der er noget galt med projektet.

Vi er stolte af vores indsats. I dag har vi fået det endelig tal for indsigelser 7767, (nævnt i Jyllands-Posten 5.5), et fantastisk flot tal, og vidner om mange entusiastiske og engagerede medborgere, der ikke vil have den forbindelse.

Jeg fristes til at tro, at der er lidt misundelse gemt i de nedladende bemærkninger.

Jeg tænker, at både Nordjyske og Venstre ville ønske de havde lige så mange engagerede borgere. De har vist begge brug for det.

Jeg vil her takke alle, der har sendt høringssvar, spillet musik ”Ved Verdens Ende”, sat små vimpler op, så folk kunne se, hvor motorvejen måske kommer til at gå, lavet cykeldemonstration, samlet sig i grupper for at arbejde imod dette projekt, ja, til alle, der har deltaget.

Der er så stor grund til at være stolte.

En lille forening, der fylder 10 år til sommer, har langsomt men sikkert gjort sig gældende hen ad vejen i debatten om Aalborgs udvikling, og som nu her er eksploderet med over 4400 medlemmer på Facebook.

Det har givet genlyd i hele Danmark. De store aviser, bl.a. Weekendavisen og Information har været her, og skrevet rigtig fine artikler om det store arbejde, der er lagt i hele processen.

Redaktøren kan ikke skræmme os fra at blive ved.

Vi er kommet for at blive.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.