DEBAT Kultur

Vi nordjyder skal være den bedste udgave af os selv

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Lasse Rich Henningsen, adm. direktør i Musikkens Hus og Aalborg Symfoniorkester, Musikkens Plads 1, 9000 Aalborg lrh@musikkenshus.dk

AALBORG:I går satte vi det endelige punktum for 2019 – og sikke en historie, vi sammen fik skrevet.

Året startede med et billede af Musikkens Hus som forsidefoto på New York Times’ liste over 52 Places to Go i 2019.

Vi fyldte fem år og blev fejret på behørig vis med lanceringen af en ny, eksklusiv musikfestival og besøg af en række af verdens førende kunstnere.

Aalborg tændte lys for verdens udsatte piger til Danmarks Indsamling 2019, hvor vi sendte live fra Musikkens Hus i over fem timer til 1,5 million tv-seere. Præsident Barack Obama tog Aalborgs erhvervsliv og studerende med storm, da han indtog Koncertsalen til en samtale om ledelse og entreprenørskab.

For blot at nævne nogle få kapitler i fortællingen om året, der nu er gået.

Nu skal vi bygge ovenpå i 2020, fordi vi ganske enkelt ikke kan lade være. Vi har skabertrang og mod til at drive udviklingen videre. Vi nordjyder er fredelige, tilfredse og robuste. Vi har fødderne solidt plantet i den nordjyske muld – nu skal vi bare turde række ud efter stjernerne. Det er en myte, at jordbundethed og sund skepsis ikke kan kombineres med store drømme, visioner og udvikling.

For selvom vi hver dag skal glæde os over, hvor langt vi er kommet i Aalborgs transformation, så må vi ikke fristes til at læne os tilbage og tro, at udviklingen sker af sig selv.

Vi er hele tiden i konkurrence med andre stærke byer om at tiltrække borgere, turister, kongresser, vækst og kapital – og de sover ikke i timen.

Men vi skal ikke lade os skræmme, tværtimod. For ingen har som os mulighed for at udvikle byen med udgangspunkt i vores unikke DNA, og ingen har som os viljen.

Vi er ikke Berlin. Vi skal ikke være Berlin. Vi skal bare være den bedste udgave af os selv.

Og vi er meget længere, end vi tror.

Når jeg ser på Aalborg gennem vores internationale gæster og kunstneres øjne, går det gang på gang op for mig, at vi er flere år længere fremme, end vi selv tror. Vi er blandt verdens førende inden for bæredygtighed, innovation og forskning. Turisterne strømmer til, og vi er blandt de lykkeligste i Europa.

Alt dette er medvirkende til, at selv præsident Obama ikke kunne holde sig væk.

Men har vi selv forstået det? Nordjysk beskedenhed er godt, men det må ikke stå i vejen for udviklingen af vores selvforståelse i landsdelen, og vi må for alt i verden ikke tage vores privilegier for givet.

Det blev jeg personligt mindet om, da jeg sad i stolen over for præsident Obama tilbage i september.

Da jeg spurgte ham ind til hans ærlige mening om danskerne og Danmark, beskrev han os som ”A country punching above its weight” efterfulgt af store roser om vores ytringsfrihed, demokrati og ikke mindst uendelige muligheder, som bestemt ikke er en selvfølge i resten af verden.

Amerikanerne har i mange tilfælde det rette tankesæt og evnen til at tro på selv det umulige, men de har langt fra de samme muligheder for at føre drømmene ud i livet, som vi har i Danmark. Det skal vi være taknemmelige over.

Præsidentens ord efterlod mig desuden ydmyg og beæret over at komme fra et land, der er så privilegeret, at vi kan tage noget så vigtigt som demokratiet for givet.

Vores udfordringer synes pludselig så banale set i lyset af, hvilke udfordringer andre lande kæmper med.

Vi har et stærkt og levedygtigt demokrati i Danmark, men det skal plejes og respekteres for at kunne overleve i sin nuværende form og fortsætte som et af de stærkeste på verdensplan.

Det er en af grundene til, at vi i marts slår dørene op til landets nye, ambitiøse demokratifestival i Musikkens Hus, hvor interesserede kan få lejlighed til at høre en række nye vinkler på tidens største samfundstemaer - og selv give deres besyv med i demokratiets ånd.

Vi ser festivalen som et nødvendigt initiativ, der kan sikre en nuanceret og oplyst debat om demokratiet i en tid, hvor vores værdier og samfundsgrundlaget måske mere end nogensinde er udfordret. Jeg glæder mig derfor meget til at lægge hus til en festival, der berører et af de vigtigste emner overhovedet.

Aalborg er også en by, der bokser over sin egen vægtklasse. Vi har meget at være stolte af, og vores største styrke er, at vi ikke tager noget for givet. Vi skal derfor fortsætte med at være nysgerrige, stålsatte fightere. Vi skal have store visioner, tænke nyt og fastholde troen på, at det her blot var første afsnit i historien om det nye Aalborg. Vi skal videre, og det kommer vi, hvis vi tør satse, og hvis vi har det rigtige mindset.

Yes we can!

Godt nytår.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.