Vil Folketinget køre Danmark i grøften med plan om Limfjordsforbindelse?
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:54
Af Per Alstrup, Sætervej 15, 9520 Skørping, peralstrup4@gmail.com
EGHOLM-FORBINDELSE: Vil Folketinget køre Danmark i grøften?
Sund fornuft og miljøhensyn bør vinde over alt andet.
Jeg er én blandt mange, der gennem årene i Nordjyske har argumenteret for en ny østforbindelse over fjorden i form af et tunnelrør eller en bro i forlængelse af Hadsund Landevej/Tranholmvej.
Jeg ønsker ikke at gentage de rigtig mange sunde og tunge argumenter for en østløsning, men blot rejse nogle enkelte flag.
Jeg skammer mig over at leve i et land, hvor demokratiet ikke virker, hvor magtfulde bedrevidende laver rævekager som de lyster.
En forbindelse over Egholm er sat til syv-otte mia. kr – men vi taler om et projekt i vådområder med vejanlæg, herunder broer og tunneller. Vi aner reelt ikke, om projektet bliver dobbelt så dyrt, hvilket der er en stor risiko for. Men er man først startet, skal projektet jo afsluttes: Det ”gode gamle politiske trick”, der virker hver gang. Det er dybt kritisabelt, at vores politikere kan ødsle med samfundets opsparede midler på den måde.
Vi skal i dagens Danmark tænke bæredygtigt og derfor tage udgangspunkt i og udnytte det, vi har. At gå den vej vil betyde en forsvarlig samfundsudgift til et langt bedre projekt til maksimalt tre-fire mia. kr.
Vi skal værne om Grundloven og dermed også den private ejendomsret, hvor der ikke må eksproprieres, hvis der er alternative løsningsmuligheder.
Hvordan i Himlens navn kan der eksproprieres til en vestforbindelse over Egholm i det lys?
Det er et kriminelt tiltag og holder ikke i en retssag.
Danmark ønsker at være fyrtårn for den globale miljøindsats. Med en anlægslov for et Egholm-vejprojekt kører Folketinget politisk fuldstændig i grøften – endda med alle advarselslamper tændt.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.