1. skoledag tre gange om året

Rullende skolestart på Torslev Skole

Ellen Høgh: - Vi undgår, at børn oplever at skulle gå en klasse om. Foto: Carl Th. Poulsen <i>Carl Th. Poulsen</i>

Ellen Høgh: - Vi undgår, at børn oplever at skulle gå en klasse om. Foto: Carl Th. Poulsen Carl Th. Poulsen

ØSTERVRÅ:Børne- og Ungdomsudvalget har efterkommet en ansøgning fra Torslev Skole i Østervrå om rullende skolestart fra skoleåret 2013/2014.

Skolen har søgt om den rullende start på baggrund af egne erfaringer fra indskolingen og læseplanens stigende krav til eleverne i 0. og 1. klasse.

- Vi oplever lige nu et omfattende arbejde med indskolingen af eleverne i 0. klasse, fortæller lærer Lotte Kristiansen.

- Det tror vi på, at vi kan imødegå ved at lade børnene starte i små grupper tre gange om året. Det betyder også, at de børn, der måske har brug for lidt længere tid til at blive klar til skolestart, kan få stort udbytte af det.

God skolestart

Tanken om en ændret indskoling er noget, lærerne og skolen har arbejdet med gennem længere tid.

- Vi har vendt mange forskellige modeller for en god skolestart og kom frem til, at vi ville undersøge modellen med rullende skolestart lidt nærmere. Vi var spændte og også nok lidt skeptiske i forbindelse med et besøg i Nibe, hvor vi fik lejlighed til at opleve rullende skolestart på nærmeste hold. Der kunne vi se mulighederne for at dæmme op for nogle af de problemer, vi oplever hvert år, forklarer Lotte Kristiansen.

Nytænkningen stopper imidlertid ikke her.

Ny struktur

Et team på seks lærere, der alle er tilknyttet indskolingen, har taget skridtet fuldt ud. Den rullende skolestart ledsages af en omstrukturering i indskolingen, som skal være med til at give eleverne her en mere overskuelig, rolig og tryg opstart i deres første tre år.

- Alle elever, fra 0. – 2. kl. vil gå på et stamhold, og de vil desuden have en fast kontaktlærer, som vil følge dem tæt, fortæller Ellen Høgh, skoleleder på Torslev Skole.

- På den måde undgår eleverne det nuværende skift af klasselærer efter 0. klasse.

Alle børn skal have 22 lektioner om ugen. Der vil bl.a. blive budt på deltagelse i forskellige værksteder. Krop og bevægelse vil dagligt indgå i undervisningen, og så bliver der større og bedre muligheder for at lave en differentieret undervisning.

- Det betyder, at vi kan tilgodese både de fagligt stærke elever og de elever, der har brug for lidt mere støtte og vejledning. Vi undgår, at elever oplever at skulle ”gå en klasse om” og endelig giver det os mulighed for at etablere to homogene 3. klasser, inden starten på mellemtrinnet.

I øjeblikket knokler lærerne løs.

- Vi har stadig mange løse ender, men dem skal vi nok får styr på, forsikrer Lotte Kristiansen.

Høje forventninger

Mødeaktiviteten har været stor, og forude venter endnu flere møder. Bl.a. er der aftalt møde med skolens nærmeste samarbejdsparter – Bødkergården og Thorshøj Børnehus.

- Vi har i forvejen et rigtig fint samarbejde, og med den nye samarbejdsmodel vil det blive endnu tættere, konstaterer Ellen Høgh.

Forældrene er indbudt til et orienterende møde 4. april, og inden da skal der nå at falde mange ting på plads.

- Vi glæder os rigtig meget til at komme i gang med det nye projekt, som vi venter os meget af, slutter Ellen Høgh og Lotte Kristiansen.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.