11,5 km/l med 200 heste

Skoda Octavia i heftig RS-version imponerer med rå muskelkraft og fremragende køre-egenskaber

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Kraftværket under hjelmen er en 2,0 liters fire turbobenzin - god for en topfart på 240 km/t.

140 km blandet teststrækning med lidt motorvej, noget landevej og et stænk bykørsel med et forbrug på 11,5 km/l. Det er i mange almindelige benzinbiler et fornuftigt brændstofforbrug. Derfor var de 11,5 km/l iøjnefaldende, da jeg testede Octavia-seriens flagskib, RS-modellen. For den har altså 200 rappe heste under hjelmen, og så bliver 11,5 km/l på literen for blandet kørsel - med let speederfod - pludselig til noget særligt. Godt nok inspirerer den kraftfulde og veloplagte 2,0 liters turbobenzin til frisk kørsel, men det er nu også en rar fornemmelse at vide, at Octavia’en kan føre sig anstændigt frem med et behersket benzinforbrug - i bevidstheden om at disponere over stort kraftoverskud til sjov og sikker kørsel, for det kan da nok være, den under en overhaling kan høvle forbi et lastvognstog i en vis fart. RS Combi er reelt en GTI’er forklædt som familie-Skoda. Der er fornuftig ben- og hovedplads i bagsædet, mens der godt kunne være lidt mere kabinebredde. Suveræn bagageplads Til gengæld er bagagepladsen suveræn. Hele 580 liter lyder kapaciteten for det forslugne bagagerum på. Så var det ikke for prisen på 417.380 kr., ville den være et godt valg til familien. Den er der fornuftig plads til, og tillige er der masser af muskler og glimrende køreegenskaber til dem, der sætter pris på det. Octavia RS Combi er baseret på VW Golf-platformen men tilsat en sportslig opsætning af undervognen. Det giver køreegenskaber a la GTI - fladt kørende gennem kurver og med solidt fodfæste. Styringen er præcis og skarp, og ved motorvejsfart er den mindre sidevindsfølsomhed end den almindelige Octavia. Store hjul Testbilen var forsynet med 18 tommer hjul med 225/40 dæk - ikke ligefrem til gavn for komforten. Den lave profil i kombination med den sportslige undervogn gør ujævnhederne absolut mærkbare, ligesom den store dækbredde bringer støjen fra hjulene op på et niveau, der nærmer sig det irriterende. I det hele taget fører Octavia’en sig ikke frem med et lydniveau, som de fleste biler i denne prisklasse. Motoren lader også høre fra sig, men i en GTI-type forventer man heller ikke et limousine-støjniveau. Til gengæld har Octavia de køre- og muskelmæssige dyder, man går efter i en sportslig familiebil. Og så er den i øvrigt så spækket med udstyr fra lædersæder til fartpilot, at det sammen med køreglæde i store mængder kompenserer en hel del for den høje pris.