125 år med skrå brædder

Film 28. februar 2003 07:00
125 år. Med drama og hektiske premierenerver. Sminke og sved og triumf, når publikum overgav sig fuldstændig. Det er lang vej fra den første teaterbygning blev opført i Jernbanegade 1878 og frem til vore dages moderne teater med Store og Lille Scene. Fra Aalborg nye Theater, hvor der ind i mellem omrejsende provinsteaterselskaber også dukkede kanondronninger og badutspringere op. Fra slagtermesterens forlystelseshus til Geir Sveaas moderne teatertolkninger. 2. Verdenskrig med tyskernes besættelse af teaterbygningen havde slidt hårdt, men efter en stor renovering åbnede teatret 15. september 1945 med kollossal succes med forestillingen "Elverhøj", hvor teatrets nye direktør Poul Petersen og hans hustru, Mime Fønss, spillede med. Det blev en festaften, og fra den dag har der ikke været sat spørgsmålstegn ved om Aalborg skulle have et fast teater, drevet med støtte fra kommune - senere også amt - og stat. Repertoiret efter krigen var præget af national dramatik af Heiberg, Hostrup og Holberg. Vaudevillerne og operetterne var stadig repræsenteret på repertoiret, ganske ligesom Ibsen, Strindberg, Shakespeare, Moliere og Coward. I begyndelsen af 50'erne spirede selvransagelse og refleksion, og navne som Arthur Miller, Soya og H.C. Branner tog over. Under Karen Marie Løwerts chefperiode, fik Brecht fik sin storhedstid på teatret. Med progressive forestillinger af Brecht, Arrabal og Brendan Behan sikrede Karen Marie Løwert, at Aalborg Teater i 60'erne blev anset for landets førende og mest væsentlige teater - på trods af, at publikum svigtede. Det førte til problemer med det politiske bagland og til Karen Marie Løwerts afgang. Efter en periode som chef på Århus Teater vendte Poul Petersen tilbage, men han fik ikke succes, og blev efterfulgt af Ebbe Langberg. I Langbergs periode på teatret er det især Kasper Rostrups opsætninger, der vækker opsigt. Langberg fik gang i en bølge af svensk dramatik, der fortsatte da Leon Feder overtog chefstillingen. Teatret havde fået nyt scenetårn i 1955, men i 1969 blev administrationen flyttet til første sal i Jernbanegade 9. Det skabte plads til bedre garderobe og publikumstoiletter og samme år åbnede Kælderscenen, hvilket gav plads til smallere præsentationer. Leon Feders repertoire bød udover svensk dramatik også på moderne klassikere og den nye musikdramatiske stil. 1970'erne bød på socialrealisme og kvindekamp, og teaterets tradition med en årlig stort anlagt børneforestilling opstod i disse år. Under Leon Feder blev teatret udbygget i Sankelmarksgade, hvor prøvesale, garderober, baderum, kantine og administrationskontorer idag er placeret. På Store Scene blev de dårligste sæder sløjfet og der blev indrettet moderne lyd- og lysloger. I dag er der plads til 460 tilskuere på Store Scene. I 1980'erne ledes Aalborg Teater først af Daniel Bohr fra 1981-1985 og herefter af Mogens Pedersen, der sad i direktørstolen indtil 1994. En af de store udfordringer i 80'erne var den øgede konkurrence fra film og tv. Performanceteatret med sin visuelle kraft inspirerede til store scenografiske opsætninger. I 1983 blev hjørneejendommen Sankelmarksgade-Jernbanegade inddraget til teaterformål, og teatrets nye Lille Scene med plads til 125 tilskuere åbnede. Her blev Kirsten Thorups "Romantica" opført. Tematisk prægedes tiden af en ny foruroligende dramatik, om familiens opløsning, forældreopgør, ensomhed og kærlighedstraumer, og publikum strømmede til Lars Norens familieopgør "Natten er dagens mor" i 1986. Men også en gennemgribende interesse for klassikerne forstærkedes op gennem 1980'erne, med nye moderne fortolkninger til følge. Op gennem 1990'erne har Aalborg Teater høstet anerkendelse for musicals, som Grease, Les Misérables, Fame og Rent. Sidstnævnte vandt Reumertprisen for bedste musikforestilling i 2000. Malene Schwartz ledede Aalborg Teater fra 1994-2001, og i 2001 kunne teatret høste endnu en Reumert for Kasper Holtens opsætning af "Hamlet". I 1990'erne blev der satset stærkt på nye dansk dramatik, og i Malene Schwartz' periode fik nye dramatikere mulighed for at komme til. Teaterchef Geir Sveaass tiltrådte som chef i 2001, og allerede efter halvanden sæson har han modtaget hæder for sin repertoirelinie. De moderne fortolkninger af vores store klassikere og kontakten til det nye spirende teatermiljø, er vigtige områder. Som teatret satser på i dag. Teatret er kommet langt. Fra badut over Brecht til nyopsætninger af både klassisk og nyskreven drama.
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...