Trafikulykker

130 km/t gør ingen forskel

Prøvekørsel på motorvej viser, at der kun er tre minutter at vinde, hvis man kører 130 km/t i stedet for 110. På trods af det kører de fleste motorvejsbilister mere end 110

NORDJYLLAND:Tre minutter. Det er det, der er at vinde, hvis to biler kører ad den samme nordjyske motorvejsstrækning med henholdsvis130 km/t og 110 km./t. Det viser en uvidenskabelig, men omhyggelig prøvekørsel som et par ansatte fra NORDJYSKE lavede på den del af E45-motorvejen, der strækker sig fra Aalborg til Århus. Vi besluttede os for at sætte regeringens nye hastighedsgrænser på en praktisk prøve, for at se, hvor meget man kan vinde i tid ved at sætte hastigheden op. Og her var der ikke noget at råbe hurra for. To personbiler, en Citroën og en Audi A3 blev i går kort før middag kørt i stilling på motorvejstilkørslen nær Th. Sauersvej, stopuret blev slået til, og afsted gik det. Ned ad ramper og henover solvarm asfalt på strækningen mellem Aalborg og Hobro. Den ene af NORDJYSKEs prøvekørere fik at vide, at hun så vidt muligt skulle køre 130 km/t hele vejen til Hobro-Nord-frakørslen, mens den anden i Audien fik besked på at holde sig nede på de 110 km./t. Og det var i sidstnævnte bil, at fotografen og journalisten sad med, observerede og tog tid. Allerede efter få minutters kørsel på vejen i godmodigt, vuggende 110-tempo, kunne vi mærke ånden i nakken fra en kvik, hvid VW-varevogn på gule plader. Kort efter fulgte en sølvgrå Golf og en Mitsubishi Galant fyldt med konverserende solbrune mennesker i slutfyrrerne. Dennne bil stødte vi dog snart på igen, da føreren blev nødt til at bremse ned under en overhaling af en vindmøllevinge-transporterende lastbil med orange rotorlys. Overhaling ikke umulig Der var relativt langt mellem bilerne på motorvejen, og i perioder slap vi helt for både at blive overhalet og for at overhale. For overhale, det gjorde vi rent faktisk, selv om vi holdt os på de tilladte 110 km./tm. Udover en seks-syv lastbiler, gav vi syv personbiler baghjul - primært ældre mænd og damer, men først og fremmest blev vi selv overhalet. 37 biler fór forbi os. Og særligt nær frakørslen til Svenstrup og Ellidshøj røg vi ind i en stime af overhalende bilister, af den slags, som sikkert vil sætte pris på regeringens ændring af fartgrænser. En mørkeblå Audi A4 med en yngre mand i, gav os sammen med en Volvo S80 og en hvepsegul Mercedes Vito en meget overbevisende og dynamisk overhaling, mens der også var flere af de mere glidende, magelige overhalinger. Blandt dem var stødte vi på et midaldrende par i en rød Toyota Corolla og en bordeaux Opel Kadett med både far, mor og børn i. Og de når ligesom os frem til deres destination efter 45 kilometers kørsel: Frakørslen til Hobro Nord. Kollegaen i 130-Citroën'en er vi ikke stødt på så til det sidste, er vi spændte på, hvor meget hun mon har vundet i tid. På motorvejsbroen holder hun og kan fortælle, at hun på sin vej har overhalet 33, er blevet overhalet af fire og at hun stort set har holdt de 130 km./tm. jævnt hele vejen, ganske som vi holdt de 110. Men ved sammenligning af stopure viser det sig, at de overhalinger groft set ikke var nødvendige. Hun nåede fra Aalborg til Hobro på 23 minutter og 24 sekunder, mens vi klarede den samme strækning på 26 minutter og 26 sekunder. Hjemturen var ikke meget anderledes. Her nåede hun frem på 22 minutter og 50 sekunder, mens det tog os 25 minutter og 46 sekunder. Politiet så vi ikke noget til på hele testturen, så de 500 kroner, der skulle have gået til betaling af fartbøde, har vi besluttet at give videre til Dansk Kørelærer-Unions Fond for Trafikofre.