Boligøkonomi

14 dage til at finde fejl og mangler

Gode råd før indflytning, under lejemålet og efter fraflytning

HJØRRING:Du er lige flyttet fra mors kødgryder, og livet er herligt. Du har fået en fed lejlighed - helt nyistandsat ved indflytning - og den sidste måned har været helt kanon. Men hvad er nu det? Karmene er faktisk nedslidte, og der er et hul i en dør, du ikke har lagt mærke til før nu. - Det er bare ærgerligt og dumt. Når man flytter ind i en ny lejlighed, skriver man under på, at lejligheden er nyistandsat, og at man afleverer den i samme stand. Men da man ikke altid har set lejligheden før indflytning, har man 14 dage, fra man overtager lejligheden, til at gøre indsigelser. Herefter er det for sent, og så hænger man altså selv på den ved fraflytning, siger Ove Lauritsen fra Lejernes Landsorganisation i Hjørring. Han var med til at starte den lokale afdeling i december 1979, og han ved hvilke ting, man skal være opmærksom på før indflytning, under lejemålet og efter fraflytning. Før Udover ovennævnte 14 dages indsigelse mod fejl og mangler er der et par vigtige ting, du skal gøre dig selv opmærksom på før indflytning. Sørg altid for at alle aftaler bliver gjort skriftlige, og at du får en kopi af disse. Desuden er der et lille aber dabei, hvis du har lejet dig ind i et kælderværelse. - Der findes næsten ingen godkendte kælderværelser i Hjørring, og det betyder, at du ikke kan få boligstøtte til et kælderværelse. Du kan henvende sig til Teknisk Forvaltning hos kommunen for at finde ud af, om værelset er godkendt eller ej. I samme åndedrag skal det nævnes, at mange udlejere får skrevet et kælderværelse op i stuen, men det bliver det ikke mere godkendt af, lyder det spydigt fra Ove Lauritsen. På den måde slipper udlejer for et uventet besøg af kommunen, der vil tjekke, om kælderen opfylder de tilladte krav til en kælderlejlighed, og lejeren kan søge boligstøtte på adressen over gadehøjde. Under Hvis der skulle dukke noget ubehageligt frem efter de 14 dages indsigelsesfrist, for eksempel fugt, der har været "malet ned" eller et vindue, hvor du ved første regnvejrsdag finder ud af, at regnen løber ind i lejligheden, skal du kontakte udlejer. - I første omgang kan du godt ringe og bede om at få gjort noget ved det, men hvis udlejer ikke reagerer, skal du skrive et brev, hvori du understreger, at du forventer problemet løst inden for eksempelvis 14 dage, og at du herefter vil tage kontakt til huslejenævnet, hvis intet er sket, siger Ove Lauritsen. Mange tør måske ikke melde udlejer til huslejenævnet af frygt for at blive smidt på gaden, eller fordi de er bange for at miste deres depositum. Det behøver man ikke at være bange for, forsikrer Ove Lauritsen: - Det er næsten umuligt at smide en lejer ud, medmindre han eller hun misligholder sin lejlighed, chikanerer naboerne eller ikke betaler sin husleje. Udlejer kan opsige lejemålet med et års opsigelse, og selv der skal han have uhyre gode grunde, såsom at han selv skal benytte lejligheden. Efter Med hensyn til depositum er det et økonomisk mellemværende, der oftest kommer i spil ved fraflytning. Når du flytter fra en lejlighed, skal du lave et fælles syn med udlejer. Han har så 14 dage fra den dato, hvor nøglerne til lejligheden bliver overdraget, til at få udarbejdet en såkaldt "fraflytningsrapport". - Den skal også være skriftlig, og hvis du ikke accepterer det, udlejer har skrevet på, skal du med det samme rette henvendelse til huslejenævnet, så de kan komme ud at besigtige inden en ny flytter ind, pointerer Ove Lauritsen.