Vold

16-årig dømt for vold mod lærer

16-årig slog, sparkede og spyttede på lærer og forsøgte at ramme ham med flaske

Arkivfoto

Arkivfoto

BRØNDERSLEV:En kun 16-årig dreng blev dømt for et overfald på en lærer på en behandlingsinstitution i Brønderslev Kommune.

Episoden fandt sted 5. januar, da en lærer flere gange bad drengen på institutionen dæmpe den høje musik. Det udviklede sig, og det endte med, at både en lærer og en pædagog måtte holde drengen fast.

Drengen blev i går dømt i retten i Hjørring for grov vold, men straffens omfang er udsat på, at drengen skal have igennem en psykisk udredning eller måske en mentalundersøgelse. Derfor udmåles straffen senere.

Den psykiske udredning skal ske på den skole, hvor han i dag går, og hvor han ifølge sin støtte-/kontaktperson er inde i en god udvikling.

Episoden lørdag 5. januar begyndte med, at en lærer, der var på vagt, bad drengen skrue ned for musikken på sin computer.

En time senere, da læreren kom forbi den 16-åriges dør, var der stadig høj musik.

Herefter gik læreren ind til den 16-årige og sagde, at hvis han ikke skruede ned for musikken, måtte han tage computeren.

Derved blev den 16-årige - ifølge sit eget udsagn - vred. Han havde en dårlig dag. Han er anbragt for afrusning som følge af hashmisbrug, og han fortalte, at han kunne få dårlige dage.

Da læreren forsøgte at tage computeren, slog drengen ham flere gange i maven og i brystet.

Det fik læreren til at fastholde drengen på sengen. Herefter blev læreren spyttet i ansigtet og sparket. En pædagog, der var med inde på værelset, hjalp med at fastholde drengen.

Drengen greb på et tidspunkt en glas-colaflaske, der stod på skrivebordet, og forsøgte at slå læreren i hovedet, men både lærer og pædagog afværgede slaget.

Da lærer og pædagog slap drengen og forlod værelset, hørte de, at noget ramte en væg. De tror, at det var flasken.

Efter episoden gik drengen fra institutionen, og de måtte ud at lede efter ham. Der blev indgivet politianmeldelse mod drengen.

Ifølge læreren var drengen ikke tilfreds med at skulle deltage i undervisning på institutionen, og han fandt det kedeligt at gå på institutionen.

Siden er han anbragt på en anden skole. Her er han kommet på den rette hylde.

I retten fortalte drengen, at han havde en dårlig dag. Ifølge pædagogen reagerer drengen, når han tales hårdt til.

Forsvareren krævede drengen frifundet. Hun mener, at læreren havde optrappet konflikten.

- Læreren kunne være gået, da den unge mand sagde, han skulle gå. Og unge spiller høj musik, bemærkede forsvareren.

Hun mener heller ikke, at en lærer er uddannet til at tackle den slags konflikter.

Domsmandsretten fulgte stort set anklageren krav. Dommerne lagde til grund, at læreren handlede i offentlig tjeneste, ligesom retten mener, at drengen havde til hensigt at ramme læreren med flasken og at han smed noget efter læreren, måske en flaske.

Læreren er stadig psykisk påvirket af episoden.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst