EMNER

20 spørgsmål til processoren

Digital kugle gætter dine tanker - og du kan selv gøre den endnu klogere.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Webspillet skal lære kuglen, hvordan danskerne tænker. Her har systemet gættet ”fodboldmål” med 20 spørgsmål (skal læses nedefra).

Gættelege som ”Hvem er hvem” og ”20 spørgsmål til professoren” handler om udelukkelse. Hvis man hurtigt vil gætte, hvad modstanderen tænker på, skal man formulere sine spørgsmål, så de udelukker flest muligheder - uanset om svaret er ja eller nej. Det er altså en logisk øvelse, og derfor er computeren på hjemmebane. Processoren slår professoren. Og beviset ligger her på mit skrivebord. Forbløffende Det er en lille, rød plastkugle. ”20Q” hedder den, og snart kommer den i en dansk udgave. Vi har leget med den engelske version, og vores reaktion udviklede sig lynhurtigt fra mild skepsis til målløs forbløffelse. For kuglen gætter så effektivt, at man næste hopper på den der med tankelæsningen. Betjeningen er enkel: Spørgsmålene ruller hen over den smalle lcd-skærm, og ved at trykke på de små knapper kan man svare: ”ja”, ”nej”, ”nogle gange” eller ”ved ikke”. De fleste spørgsmål virker løsrevne og irrelevante, og derfor kommer det altid som en overraskelse, når kuglen alligevel gætter, hvad man tænke på. Nogle gange må den støtte sig til fem ekstra spørgsmål, og i så fald er den flink nok til at erkende sit nederlag. Men for det meste hoverer den lystigt over, at den læser din hjerne som en åben bog. Danske hjerner søges Når kuglen en sjælden gang gætter forkert, skyldes det ofte, at den ikke kender danskernes måde at tænke på. Derfor er importøren i fuld gang med et større indlæringsprojekt, der skal omstille kuglen til danske forhold. Det sker på nettet, og læringen er baseret på brugernes deltagelse. Det er både sjovt og gratis, så klik straks ind på: www.20q.dk - og udfyld skemaet med køn, alder og land. Tænk på et eller andet - gerne noget specifikt som en guldfisk, en pandekage eller en hue - og svar på spørgsmålene. Web-udgaven har lidt flere svarmuligheder end kuglen, og den gætter længere end de 20 eller 25 spørgsmål. Det er trods alt træning. Hvis systemet gætter forkert, skriver du det rigtige svar i boksen - og bidrager hermed til at gøre den danske tankelæserkugle endnu mere forbløffende.