200.000 klager over brugt bil

Forbrugerstyrelsens årlige forbruger-redegørelse viser, at næstenr hver anden af køberne klager efter køb af brugt bil

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Kigger du på brugt bil, så husk at du har to års reklamationsret og ikke, som alt for mange oplyser, langt mindre.

Fire ud af 10, der køber brugt bil hos en forhandler, klager efterfølgende over en eller flere ting ved bilen. Og med et årligt salg på næsten 493.0000 brugte biler betyder det, at der bliver klaget over næsten 200.000 biler hvert år. Særligt købere af biler mellem 80.000 og 120.000 kroner er tilbøjelige til at klage. Her er det tilfældet i hele 57 procent af handlerne. Det er en af de markante oplysninger, man kan læse i Forbrugerstyrelsens årlige udgivelse, Forbrugerredegørelsen. Men der er ikke kun ris til landets 3928 bilforhandlere. Generelt viser det sig, at kunderne er ret tilfredse med bilforhandlerne, især når det drejer som om rådgivningen forud for købet. Købeloven holdes ikke Her tilkendegiver 86 procent af de adspurgte, at de har været tilfredse med den vejledning, de fik før købet, mens kun fem procent mener, at sælgeren lovede noget han eller bilen ikke kunne holde. Men billedet er ikke entydigt og bør mane til eftertanke i branchen. Især når det gælder købeloven, ser det enten skidt ud med moralen eller vidensniveauet. Ifølge købeloven har en forbruger to års reklamationsret, men det er der kun seks procent af forbrugerne, der har fået oplyst. Faktisk er netop spørgsmålet om garanti, reklamationsret og købelov det område, hvor der tilsyneladende hersker størst forvirring blandt både køber og sælger. Ud af de adspurgte har 15 procent oplevet, at forhandleren i forbindelse med købet oplyste, at bilen var købt som beset, altså uden nogen form for reklamationsret, hvilket er lodret forkert. Lidt flere, nemlig 18 procent, oplevede at forhandleren tilbød mellem en og tre måneders reklamationsret, mens 14 procent blev tilbudt seks måneders reklamationsret. Altså har næsten halvdelen af alle forhandlere tilbudt en reklamationsret, der er væsentlig ringere, end den loven foreskriver. Brokke-ret Hos Dansk Automobilforhandler Forening, der organiserer både ny- og brugtvognsforhandlere, siger direktør Preben Kjær om redegørelsen: - Naturligvis skal sælgerne oplyse den korrekte reklamationsret. Men når det er sagt, så er lovgivningen efter vores mening altså forkert. Og det er vores klare overbevisning, at den bliver lavet om, for det giver jo ingen mening at kunderne oplever, at de kan klage over en bil til 15.000 kroner op til to år efter. Det giver mere mening på en bil til 150.000 kroner. I det hele taget har folk en forkert opfattelse af ordet reklamationsret. Mange ved ikke, hvad det betyder. Det burde i virkeligheden hedde ”retten til at brokke sig”. Det er da til at forstå, siger altså Preben Kjær. Til gengæld viser undersøgelsen også, at forhandlerne behandler kunderne godt, hvis bilen returneres med fejl. I alt fortæller 90 procent af de adspurgte kunder, at forhandleren ikke krævede penge for udbedringen af defekten i deres bil, når de kom med den. Uvidende købere Forbrugernes oplevelse stemmer ifølge redegørelsen med en undersøgelse fra Handelshøjskolen i København, hvor 86 pct. af de adspurgte forhandlere sagde, at de ofte giver kunderne ret i klagen, hvis bilen er købt indenfor de seneste seks måneder. Så selv om kunderne bliver fejlinformeret, udbedres fejlen alligevel af forhandleren. Nu skulle man så tro, at de, der giver de mest korrekte oplysninger, er de store forhandlere, hvor man må formode at vidensniveauet og moralen er højere. Men sådan forholder det sig ikke. Der er ifølge undersøgelsen ingen forskel på den behandling forbrugeren får ved de store og de små forhandlere. At mange klager over bilen kan have flere årsager. En af dem er, at kunderne ikke ved nok om, hvad man kan forvente sig af en bil i et bestemt prisleje, men alligevel vælger at kaste sig ud i en bilhandel. Ifølge Forbrugerredegørelsen har cirka 50 procent af de, der køber brugt bil, oplyst, at deres forudsætninger for at bedømme købet er ringe, men alligevel har kun syv procent af køberne har fået FDM, en mekaniker eller et andet uvildigt testcenter til at undersøge bilen inden købet. Brugtbil-attest Og det er netop en af de ting, som Dansk Automobilhandler Forening arbejder med for at skabe større gennemsigtighed i forbindelse med bilhandler. - Vi arbejder sammen med synsvirksomheden Applus på at lave en decideret brugtbilattest, hvor fejl og mangler ved bilen listes op. Det kan kunden forholde sig til, og jeg tror det vil resultere i langt færre klager, siger direktør i DAF, Preben Kjær.