Hobro

200 kunder stod i kø

HOBRO:Uden for var der flere gange trafikpropper af biler med og uden trailere, og i forretningen stod folk i meterlange køer med alskens ting og sager lige fra små søm og skruer til elektronisk værktøj og havemøbler. Det billede tegnede sig, da Hobro i går fik et nyt byggemarked, og som sådan fik Råd & Dåd på Lucernevej 2 en kanonstart. Derfor var det bestemt heller ikke uden grund, at direktør Asbjørn Schrum lige fra morgenstunden havde det store og brede smil på. - Det overstiger alle forventninger, men det vidner jo om, at vi med forretningen har set rigtigt. Selv om der i byen er andre byggemarkeder, har folk åbenbart savnet en forretning af vores type, mener Asbjørn Schrum. Allerede da dørene til Råd & Dåd blev åbnet præcis klokken 9, stod omkring 200 kunder klar til at sætte det første angreb ind. De myldrede ind i butikken, og slagtilbuddene blev hurtigt fjernet fra hylderne. Omkring 60 cafe-sæt blev solgt 400 kroner under normalprisen, på skydestiger kunne man tjene 300 kroner, og plantesække røg for bare en femmer. I løbet af dagen kom der flere gange friske forsyninger, så haveejerne kan få planterne sat i den helt rigtige jord. Forretningens tre kasseapparater var alle i brug dagen i gennem, og byggecentrets daglige chef, Benny Solnæs, var sammen med sit faste personale på syv medarbejdere godt brugt, da der hen under aften blev lukket efter den sidste kunde. Førstedagen blev i øvrigt også en særdeles hektisk dag for de otte deltidshjælpere - skoleelever og efterlønnere - der er ansat til at give en hånd med i ny og næ. Det er ejerne af Hobro Ny Trælast på Lupinvej, der står bag det nye byggecenter, som disponerer over et salgsareal på omkring 1100 kvadratmeter. Byggecentret er sammenbygget med den egentlige trælast, som herefter har omkring 4000 kvadratmeter under tag på på en grund på ca. 13.500 kvadratmeter. Råd & Dåd er med sine kun syv år på bagen landets yngste byggemarkedskæde med foreløbig 79 byggecentre. Skal man tro kædens ledelse, er forretningen i Hobro en af de mest velindrettede overhovedet.